Pedagogik som bygger på ny teknik

2013-04-08 07:44  
Den laborativa lärosalen på Uppsala universitet, högst upp i entrén i byggnaden Blåsenhus. Foto: Mikael Wallerstedt

Den laborativa lärosalen svävar som en egen himlakropp i nybygget Blåsenhus i Uppsala. Den ska sprida kunskap om it i undervisning och forskning till alla delar av universitetet.

När 35 blivande sjukgymnaster ska grupparbeta om biomekanik dras lamellgardinerna för, och stora interaktiva skrivtavlor lyser upp från fyra håll. Bord och stolar rullas bort, och kursen delar upp sig i grupper vid tavlorna. Bilderna visar personer som gör olika rörelser. Studenterna ska diskutera och rita ut: momentarm, kraftvektorer, rotation.

– Jag ser den här lärosalen som en jättestor möjlighet att förklara vad biomekanik innebär. Det är ett utpräglat matematiskt moment, men jag vill få med alla, även de som inte har naturvetenskaplig eller teknisk bakgrund. Här får studenterna aktivt börja fundera själva, säger Ann Månsson, lärare vid institutionen för neurovetenskap.

Uppsala Learning Lab har funnits sedan 2000. Hit får universitetets lärare komma för att undervisa och använda salens alla tekniska möjligheter. En vanlig lektion kan bli mer spännande när studenter får använda ljud, bild och röra sig runt i salen. Det går också att länka in deltagare från andra delar av landet eller världen.

Uppsala Learning Lab är ett nav för det mesta som har med it i undervisning att göra på universitetet. Lärare får hjälp att lägga upp distanskurser. Anställda kommer för att gå på workshops och seminarier om allt det senaste i nätbaserad undervisning.

På schemat i vår står sådant som är hett på universitet runt om i världen, som masskurser på nätet (MOOC), datorspel i utbildningar och hur man använder mentometrar på föreläsningar. Metoden ”flipped classroom”, där studenterna först får ta del av en inspelad föreläsning och sedan använda föreläsningen till diskussion i stället, har Learning Lab jobbat länge för att lansera.

– Vi har pratat om det i tio år, säger Eva Pärt-Enander, tf enhetschef.

Varje år deltar lärare i olika aktiviteter, och salen är ofta fullbokad. Men de som arbetar på Learning Lab känner tydligt av tidsbristen hos lärarna och att it-utvecklingen inte prioriteras generellt.

– I början kunde kurserna vara tio dagar långa. Nu har vi bara snuttkurser. Intresset för kurserna är si och så. Men lunchseminarierna brukar vara bra.

I visionen för Uppsala universitet står det att lärosätet ska vara ledande inom it. Samtidigt profilerar sig Uppsala som ett utpräglat campusuniversitet. It-verktygen är något som främst sprids till dem som är intresserade.

– Det är vi som ofta måste lyfta fram att frågan är viktig, det kommer sällan uppifrån, säger Eva Pärt-Enander.

Uppsala Learning Lab startade 2000

Startade 2000 med pengar från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Det var då ett samarbete mellan Uppsala universitet och Stanford University, samt KTH och KI.

Förebilden för den laborativa lärosalen var Stanford Learning Laboratory, som samma Wallenbergstiftelse bekostade med 15 miljoner dollar.

Uppsala Learning Lab, ULL, håller kurser, seminarier, workshops och experimentverkstad för anställda.

Den laborativa lärosalen har fyra interaktiva skrivtavlor, fyra filmdukar, åtta projektorer, videkonferensutrustning och nät- och eluttag för bärbara datorer i hela salen. Bord och stolar har hjul och är utformade för att lätt kunna flyttas runt. Rummet kan avdelas med väggar som också går att skriva på.

ULL har ansvar för it-system för lärande, som Studentportalen.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt