Karriär
Olydiga barn lär mer
Lio Moscardini
Barn gör inte som man säger. Det vet ju varje förälder. Men nu är det också visat vetenskapligt. Matteelever, särskilt barn med inlärningsproblem, hittar på egna sätt att lösa problem.
Matematiklärarna lär ut teoretiska, och ibland komplicerade, sätt att lösa enkla problem, medan barnen gör det så enkelt som möjligt för sig. Det visar den engelske pedagogen och forskaren Lio Moscardini, som studerat hur barnen gör. Det gäller alla räknesätt, och barnen lär sig snabbt känna igen likheter mellan olika problem.
Exempelvis adderar ett barn inte 48 + 25 genom att lägga ihop 8 och 5 och få 3 med 1 i minnet, för att sedan addera tiotalen 4 och 2 och med 1:an i minnet och få 7, så som man ska göra enligt läroboken. Istället lägger de smarta barnen med inlärningsproblem ihop 40 och 20 med 13 och får summan 73.