Karriär

Ny standard ska få

ansvar att löna sig

Numera förväntar sig omvärlden att företagen agerar ansvarsfullt varhelst i världen de är verksamma. Atlas Copco har en global affärskod, som alla anställda ska behärska. På bilden är det en anställd som träffar en kund i Bahrain. I bakgrunden syns företagets ytborrigg Roc D7. Foto: Atlas Copco

Det finns pengar i att bry sig. Godhet och lönsamhet står inte i ett motsatsförhållande. Snart kommer en internationell standard för alla företag som vill visa socialt ansvarstagande.

Publicerad

Det är inte längre bara fint och beundransvärt när ett företag visar socialt ansvarstagande. Begreppet CSR, Corporate Social Responsibility, har gått från att vara en jobbig förkortning till en viktig konkurrensfördel. Numera tar 97 procent av Europas 150 största företag upp CSR på sin hemsida, 78 procent av de 600 största, enligt nya siffror från kommunikationsföretaget Hallvarsson & Halvarsson.

- CSR är ett sätt att rekrytera rätt folk och få de anställda att känna stolthet i företaget.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här