Nasa: De flesta av de smartaste jobbar alltid åt någon annan

2015-02-03 16:31  

Så sammanfattar Jeffrey Davis från Nasa sin syn på att ta in hjälp från allmänheten för att utveckla innovationer och lösa problem.

Jeffrey Davis, chef för avdelningen Health and Performance på Nasa Johnson Space Center, talade vid en Vinnovakonferens i Stockholm på tisdagen. Temat var Pristävlingar som drivkraft för innovation.

Enligt Jeffrey Davis bör man utlysa innovationstävlingar först när man försäkrat sig om, att lösningarna inte redan finns i den egna organisationen.

- Letar man till exempel efter kunskaper om hälsoriskerna vid rymdfärder, så finns det antagligen ingen som intresserat sig för ämnet lika mycket som Nasa. Så det är viktigt att leta internt först, och sedan gå externt om det behövs, sa Jeffrey Davis.

Samtidigt finns det mycket att vinna på så kallad Open Innovation. Inte minst genom principen Joys lag (efter Sun Microsystems medgrundare Bill Joy): De flesta av de smartaste jobbar alltid åt någon annan.

- Helt enkelt därför att världen är så stor, så ingen kan samla all kunskap hos sig själv, sa Jeffrey Davis.

Men när man utlyser Open Innovation-tävlingar är det en knepig balansgång att definiera frågeställningarna.-Gör man det alltför specifikt får man bara in samma svar som man redan tagit fram internt. Men man vill heller inte vara så vag att ingen förstår vad man är ute efter, eller så att lösningarna man får in blir alltför svåra att implementera, sa Jeffrey Davis.

Som exempel på en lösning som Nasa tillgodogjort sig från externa pristävlingar, pekade han på en algoritm för att beräkna intrakranialt tryck vid rymdfärder. Utvecklad av studenter vid UCLA, blev kostnaden för Nasa bara prissumman på 15 000 dollar.

- Så detta är ett bra sätt att sänka forskningskostnaderna, få in intressanta resultat och samtidigt påverka arbetsplatskulturen positivt.

Elizabeth Richard, senior strateg vid Nasas underleverantör Wyle Science, betonade dock att man måste ta arbetsplatskulturen på allvar när man sysslar med innovationstävlingar.

- När vi först började ta in externa lösningar på det här sättet, analyserade vi inte hur det kunde upplevas som ett hot av människor som arbetat länge med sina egna idéer, sa hon.

- Man måste ge erkännande, inte bara till tävlingsvinnarna, utan också till sin egen personal som låter sitt arbete granskas av utomstående och hjälper till att sålla bland de idéer som kommer in. Det var en sak vi fick lära oss "the hard way", sammanfattade Elizabeth Richard.

 

 

Gilla Ingenjörskarriär på Facebook

 

Tommy Harnesk

Mer om: Nasa Nasa

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt