Moocar är trenden

2013-03-20 13:25  

Prestigeuniversitet som Harvard och Stanford satsar stort på att göra sina kurser åtkomliga gratis för vem som helst i världen med en uppkopplad dator. Ett nytt trendbegrepp är Mooc – Massive Online Open Courses. Eller på svenska –”moocar”.

– När det nu finns ett namn – moocar – börjar folk undra vad det är. Tidigare drevs nätbaserad utbildning av entusiaster och togs inte riktigt på allvar av universitetsledningar, säger Johan Thorbiörnson, som är ansvarig för stora delar av KTH:s satsningar på nätbaserad undervisning.

– Men nu har även folk i ledande position börjat bli nervösa och det har blivit en viktig fråga att förstå vad vi ska göra.

Det betyder inte att svenska initiativ på området startar först nu. Tvärtom, KTH och Stockholms universitet var tidigt ute när Sommarmatte – en förberedelsekurs i matematik inför högskolestudier – började erbjudas via nätet redan för tio år sedan.

Kursen används i dag av flera svenska högskolor, av tyska universitet och snart även italienska. Den innehåller allt från lektioner, övningar, exempel och daglig support via telefon, chatt och e-post, till studentforum, delprov och slutprov. Just examinationen är relativt unik i mooc-världen. På Sommarmatte blev det en nödvändighet.

– Första året hade vi 200 studenter, året därpå 2 000 och nu har vi 10 000 studenter. Normalt har man inlämningsuppgifter vid distansundervisning, men att rätta så många inlämningsuppgifter på kort tid skulle kräva 100 kvalificerade lärare, förklarar Johan Thorbiörnson.

I stället utvecklade man ett system med en kombination av automaträttade uppgifter och gruppuppgifter som studenter löser tillsammans, och på så sätt kan man hantera mängden studenter. Samtidigt vet kursansvariga säkert vilka studenterna är vilket är nödvändigt eftersom kursen ger högskolepoäng.

Systemet ska nu börja användas på andra kurser vid KTH, och liknande teknik används även vid exempelvis Chalmers och Göteborgs universitet.

– Jag ger studenterna ett delprov i veckan som slumpas fram och automaträttas. Fördelen är att de är aktiva hela tiden och hjälper varandra. Och jag kan själv gå in varje dag och se var de kört fast och hjälpa dem via mejl, förklarar Jan-Alve Svensson, universitetslektor vid Matematiska vetenskaper på Chalmers.

På amerikanska moocar har just frågan om examination och studiepoäng varit en het potatis, och normalt får nätstudenter bara ett deltagarbevis. Sverige verkar alltså ligga steget före.

Men det finns en rad andra aspekter på vad nätbaserad utbildning ska vara. Johan Thorbiörnson understryker att det inte bara handlar om att tillgängliggöra kurser via nätet, vilket MIT började med redan 2002. Det gäller att sätta in nätresurserna i ett sammanhang som stärker det som redan görs på högskolans campus.

KTH samarbetar med prestigeuniversitet

KTH:s ramverk för nätbaserad undervisning kallas Virtuellt Campus och invigdes 2009. Där ingår i dag KTH Social, ett socialt nätverk som ger studenter och lärare möjlighet att samverka.

Ett nytt projekt är C Campus – ett samarbete mellan KTH och Pekings prestigeuniversitet Tsingua. Målet är helt nya kurser av hög kvalitet, och att svenska och kinesiska studenter ska kunna delta sida vid sida.

På sikt är planen att C Campus blir en kanal för att erbjuda svensk nätundervisning utomlands, men också för att rekrytera duktiga forskarstuderande till svenska högskolor.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt