Laptopparen är en ny typ av människa

2013-03-26 06:50  
Laptoppare - en hybrid mellan människa och dator. Foto: Jonas Askergren

De lider av skärmsläckarskräck och online-tics. Doktorn kallar dem laptoppare, en hybrid mellan människa och dator, som Tomas Lindroth beskriver i sin avhandling.

När laptoppare kommer in i en föreläsningssal kollar de först och främst var eluttaget finns. Helst vill de sitta längst bak, men längden på sladden relativt uttaget bestämmer var de hamnar. De lever i en alt-tab-värld, klickar runt för att inte missa något, pillar ideligen på skärmen, så att den inte ska slockna.

Tomas Lindroth, universitetsadjunkt i informatik på Högskolan Väst i Trollhättan, forskar i hur mobil teknik påverkar beteendet. Eftersom han har nära till studenter är det just dem han har valt som studieobjekt för sin doktorsavhandling, närmare bestämt dem på it-fakulteten i Göteborg.

– Jag har tittat på den sociala interaktionen, inte utvärderat om laptopparna lär sig mer eller mindre, jag är inte pedagog. Mina resultat går att applicera även på ett kontor.

Liksom David Attenborough kollar in en giraff utforskar Tomas Lindroth hybriden människa och dator.

Laptopparna kan anteckna i sin dator, slå upp ord de inte förstår, leta efter information, kolla om läraren står och svamlar, skriva ner reflektioner. Det är ju jättepraktiskt, varför retar sig lärare?

– Lärare reagerar olika, men jag kan förstå dem som ser det som en artighetsrit – bjuder jag in till en föreläsning vill jag att ni lyssnar. Laptoppen innebär en annan fokuspunkt.

Vad är det för skillnad på att laptoppa och att dagdrömma?

– Du är synlig, din kroppshållning visar att du inte lyssnar. Och andra ser vad du har på skärmen.

Den dagdrömmande typen löper extra stor risk att förlora sig på nätet.

– Inte undra på att getting-things-done-böckerna växer upp som svampar ur marken, säger Tomas Lindroth, som själv är en slav under tekniken och kollar på mobilen hundratals gånger om dagen.

Gränserna mellan det privata och offentliga suddas alltmer ut, vilket också påverkar beteendet. När du öppnar din laptop ligger flikarna uppe sedan i går – filmen du såg, budet på Tradera – hemlivet följer dig in i klassrummet.

Tomas Lindroths slutsats är att man inte kan låtsas som att omvärlden inte finns. Precis som alla andra branscher måste utbildning gå från analog till digital. En sådan anpassning är till exempel att lägga ut föreläsningar på nätet.

– När vi träffas fysiskt bör vi göra det för dialog, inte monolog, tycker Tomas Lindroth.

Trådade diskussionsforum ger tid för eftertanke och analys snarare än välsmort munläder, som premieras vid seminarier i klassrummet, anser han. Delade onlinedokument för gemensamma anteckningar är också ett sätt att bättre ta tillvara på kunskapen i gruppen som helhet.

Tomas Lindroth ser nätet som ren kompetensutveckling.

– För de flesta räcker det inte med att gå utbildningen, du måste följa relevanta bloggar och liknande, annars är du körd.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL