Karriär

KTH: Könsneutralt material lyfte studenterna

Maria Svedin, KTH. Foto: Peter Ardell

När utbildningsmaterialet i en onlinekurs i programmering gjordes om så att exemplen blev mer inkluderande förbättrade både kvinnor och män sina resultat.

Publicerad

Färre kvinnor än män slutförde den webb-baserade introduktionskursen i programmering vid KTH.

När två forskare testade att göra om kursmaterialet till att ha könsneutrala formuleringar och bredare exempel ökade både andelen kvinnliga och manliga studenter som nådde i mål på kursen, även om männen fortsatt var något fler. Studenterna ökade också sin studietakt under kursen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här