Kreativa chefer får kreativa medarbetare

2008-04-22 23:00 Elisabeth Vene  

Bry dig om dina medarbetare.Var öppen för nya metoder. Våga ta risker. Så ska du vara som chef för att få kreativa medarbetare.

Kreativitet är inte bara lönsamt för företaget. Det håller medarbetarna friska också. Det har Farida Rasulzada kommit fram till i sin forskning. Hon doktorerade i höstas vid psykologiska institutionen vid Lunds universitet.

- Det är viktigt att det inte bara är de anställda som är kreativa, utan att också chefen vågar ta risker och starta nya projekt.

*Chefen ska vara en förebild, ha många bollar i luften likaväl som agera bollplank.

*Chefen ska ha koll på trender.

*Chefen ska hjälpa medarbetarna att utveckla sin fulla potential.

*Chefen ska vara samarbetsvillig och förändringsinriktad.

Umgås man i en miljö där det finns kreativa chefer är chansen stor att man själv också blir det, säger Farida Rasulzada och berättar om spegelneuronerna och begreppet känslosmitta.

- Det är inbyggt i hjärnans system att härma. Vi lär oss genom att observera andra. Är chefen glad, uppsluppen och entusiastisk så kommer det att smitta.

Med en arbetsmiljö som är kreativ både fysiskt och stämningsmässigt blir också själva organisationen kreativ.

Alla är sin egen chef och har frihet inom vissa givna ramar och är djupt engagerade i sina arbetsuppgifter.

I denna underbara miljö blir även misstagen belönade.

- Det som belönas är initiativet, resultatet av att man tar en risk är ju inte givet, säger Farida Rasulzada.

Hon framhåller hur viktig dialogen är, och berättar med en rysning om alla företag, där avdelningarna fakturerar varandra - rena stoppklossen för kreativiteten.

- Riv murarna, uppmuntra samarbete över gränserna!

En ledare måste kunna förmedla en stark vision av vart företaget är på väg. Annars snubblar man eller trampar på varandra.

- Kreativitet blommar inte bara i kaos, det behövs en grundstruktur för att man ska kunna improvisera och bryta sig loss. Det är också viktigt att kreativiteten förväntas leda till resultat. Kreativiteten dör, om man har en massa idéer som inte kan omsättas i praktiken, säger Farida Rasulzada.

Bryt invanda mönster och dagliga rutiner

*Vara genuint intresserad av hur de anställda har det både på jobbet och i privatlivet.

*Det ska vara högt i tak i organisationen.

*Lyft fram resultatet.

*Skapa ett showroom, där de anställda liksom folk utifrån kan titta på vad man har gjort. Eller visa det i lunchrummet eller i hallen, det behöver inte kosta så mycket, det viktiga är att man visualiserar vad verksamheten går ut på.

*Bryt invanda mönster och dagliga rutiner. Det kan ge nya perspektiv och idéer.

*Öppna ett kreativt rum, spännande och annorlunda möblerat, för möten.

Många projekt har förtts på fritiden

*Lusten till kreativitet är Googles ledstjärna i alla sina lokaler. Det nyöppnade kontoret i Zürich, där den största gruppen ingenjörer – 300 – finns, är häftigast. Vill man väcka sin kreativitet genom att göra något annorlunda kan man strunta i trapporna och ta rutschkanan.

*På Google har alla ingenjörer 20 procent av arbetstiden fri för egen verksamhet. Många projekt har fötts på den ”fritiden”, då de anställda kanske spelat fotbollsspel.

*Google toppade data/it-studenternas rankning av drömarbetsgivare i år, kom tvåa på teknologernas, vars etta företaget var förra året.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt