Jag tränar fortfarande - nu är det dags för dig

2009-03-03 23:00  
Peter Siepen, din guide till läcker fysik och sund hälsa. Foto: Morgan Norman/Aftonbladet

Inför varje nyår lovar miljoner människor i världen att göra en insats för att förbättra sin hälsa.Du kanske är en av dessa, påhejad av tidningarnas löpsedlar, de med bantning är förresten bästsäljare i kvällspressen.

Hur ska jag då lyckas upprätthålla löftet mer än ett par veckor efter årsskiftet?

Det är inte så lätt att gå från slöfock till hurtbulle, det vet både du och jag. Regelbunden fysisk aktivitet kräver disciplin och motivation.

Att få träningsflyt tar mellan 1 och 2 månader, att etablera "en vana" som är ny tar ett år och att bli lika snygg som jag kan ta en livstid.

Hur som helst gäller det att hitta motivation, sätta upp delmål och vara uthållig.

Mitt förslag är att du bestämmer ett möte med dig själv, där dagordningen är din hälsa.

Skriv ner punkt för punkt:

* Hur är min hälsostatus i dag, hur mår jag, hur äter jag? etcetera.

* Varför vill jag förändra min livsstil?

* Hur kan jag tänka mig att träna för att må bättre?

* Vad behöver ändras i mina kost-vanor?

* Hur kan jag hitta motivation?

* Vad får jag i belöning när jag gjort något bra? (Att du får bättre hälsa är i och för sig den största belöningen).

Planera och gör en hälsoalmanacka. Du och din kropp behöver regelbundna fysiska aktiviteter och kostvanor för att må bra, jag föreslår 2-3 fysiska pass per vecka. Jag har valt att styrketräna med min kroppsvikt varannan dag och varva det med stavgång och cykling.

Jag vet vad jag pratar om, när jag av någon anledning inte kunnat träna har jag blivit mycket grinigare, omotiverad och orkeslös.

I min bransch tar många till alkohol och annat för att trösta sig, jag jagar endorfiner i stället. Mycket sundare, billigare och mer långsiktigt.

Vet inte hur många gånger jag känt att jag egentligen borde vara deppig på grund av omständigheter i mitt liv. Då har jag kört ett träningspass eller tagit en snabb promenad och i stället fått ett lyckorus.

Jag vet att det har att göra med att kroppen blir väldigt glad över att användas. Dessutom känner du dig nöjd över att klarat av ett pass när du egentligen velat ligga i soffan och spana in en usel tv-serie för att trösta dig.

Ursäkterna är som bekant många och jag är säker på att du kan rabbla upp ett gäng medan du läser det jag skrivit, rätta mig om jag har fel. Det tål att repeteras, hälsa är färskvara och det är du som har makt att se till att du håller dig färsk och fräsch. Det är inte alltid så roligt att träna, men det är alltid kul att må bra och det känns väldigt skönt efteråt.

Jag har tränat i över 25 år och ser nästan lika gammal ut, trots att jag kunde vara din pappa. Nu bjuder jag in dig att få uppleva samma sköna känsla jag fått hela mitt vuxna liv. Se så, på med tajtsen bara.

Jag väntar på dig...

Peter Siepen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer