Ikea: Vi behöver 700 tech-specialister 

2022-02-14 15:54  
Paragh Parekh, global teknikchef och digitalchef på Ingka Group, som driver Ikeabolag runt om i världen. Foto: Ikea

Möbeljätten digitaliserar allt mer och behöver rekrytera 700 ingenjörer och it-specialister världen över.

Säg Ikea och tankarna går kanske till varuhuslabyrinter fyllda med möbler, inredningsprylar och billig varmkorv efter kassaköerna. Men troligen känner färre till att drönare flyger omkring bakom kulisserna, och att företagets produkter och processer är på väg att bli allt mer digitaliserade. Ingenjörer och it-specialister har därför blivit viktiga yrkesgrupper för företaget.  

För drygt tre år sedan berättade Ny Teknik att ingenjörer är en växande yrkesgrupp på Ikea.

Sedan dess har behoven av teknisk kompetens inte minskat. Inte minst it-specialister är en eftersökt grupp. 

Anledningen är att Ikea genomgår en stor förändring där kundupplevelser, logistik, produktion, finansiella och interna flöden ska bli allt mer digitaliserade. Inom Ikea pågår exempelvis arbetet att uppdatera hemsida, app och beställningssystem.

Läs mer: Ikea har fördubblat antalet ingenjörer på fem år

Utöver interna lösningar har Ikea de senaste åren satsat på smarta hem-prylar som exempelvis uppkopplade högtalare, rullgardiner och lampor. 

Den digitala omvandlingen inleddes för tre år sedan. 

– Vi har kommit en bit på den resan och har längs vägen gjort spännande upptäckter inom till exempel maskininlärning, som i Finland där vi har utvecklat flygande självkörande drönare i våra lager som räknar vårt lagersaldo och Itray där kunderna kan skanna och checka ut själva, skriver Paragh Parekh, global teknikchef och digitalchef på Ingka Group, som driver Ikeabolag runt om i världen, i ett mejlsvar.

På önskelistan: Specialister inom it-säkerhet

Itray-systemet skannar maten på brickor i restauranger, identifierar maträtten och matvarorna – och sedan får kunden betala.

Läs mer: Matter är (snart) här – och styr upp Ikeas smarta prylar

Nu behöver möbeljätten rekrytera medarbetare till cirka 700 roller inom tech- och digitaliseringsområdet globalt. På Paragh Parekhs önskelista står de som har arbetat med teknik, data och produktutveckling. Han lyfter fram specialister inom it-säkerhet, programvara, arkitektur och dataetik. 

– Vi tar verkligen vara på de möjligheter som skapas av data och teknik och integrerar dem i verksamheten. För att få det att hända måste vi attrahera och behålla människor med en rad olika kompetenser, skriver han. 

Även i Sverige bedöms en bred palett av ingenjörer och it-specialister behövas framöver, däribland mjukvaruutvecklare, systemingenjörer och projektledare. Men dragkampen om talangerna är hård, och Ikea måste konkurrera med mer utpräglade techföretag som Spotify och Klarna. 

– Det är tuff konkurrens på talangmarknaden och det finns många faktorer som samverkar. Vi vet att när folk tänker på Ikea är ”tech” inte det första ordet man tänker på, men vi håller snabbt på att bli en av världens ledande omnikanal-retailers, skriver Stina Simonsen, med titeln engineering manager på Ingka Group – och menar försäljning genom olika kanaler, som webbsidor, appar och i butiker, i ett mejlsvar till Ny Teknik.

Läs mer: Ikea-ägaren investerar miljarder i förnybar energi

”Letar efter digitala talanger”

För att utveckla digitala produkter och samla kompetensen har företaget startat tech-hubbar i sex olika länder. I Europa finns de bland annat i Malmö och Amsterdam.  

– Vi letar efter digitala talanger med olika bakgrund och olika sätt att tänka, vilket är anledningen till att våra hubbar är utspridda över hela världen. Våra medarbetare arbetar i tvärfunktionella team och är sammankopplade med team från våra andra digitala hubbar, förklarar Stina Simonsen. 

Ikea testar även nya grepp för att rekrytera teknisk kompetens. Bland annat pågår nu en kampanj där talanger bjuds på 3d-printade växtbaserade köttbullar under intervjuer. En annan målgrupp är studenter vid svenska universitet. 

– Vi utökar vårt nätverk på olika sätt och försöker testa nya sätt att nå ut. För att nå dem som snart tar sina första steg i arbetslivet försöker vi vara aktiva på universitetens karriärmässor, men vi anordnar också våra egna evenemang för att föra samman kreativa människor, vilket vi ser fram emot att göra ännu mer när restriktionerna hävts, skriver Stina Simonsen.

Charlotte Delaryd

Mer om: Ikea

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt