Karriär
Hon lär dig att växa i motvind
Det var inte mitt fel! Det är väl ungefär det första ungen som tappar mjölkglaset i golvet säger. Impulsen att försvara oss verkar ligga i generna. Men den går att träna bort, säger ledarskapskonsulten och coachen Anna Sturk.
Hur snabbt du får upp garden beror på var du befinner dig, både bokstavligt och bildligt.
- Är du trygg i dig själv och i din roll är det lättare att ta emot kritik. Men är du i obalans och har dålig självkänsla drar tankarna i gång. Om man känner sig dålig på något får man vatten på sin kvarn. Det är en stor fallgrop när det gäller hur man hanterar kritik, säger Anna Sturk på Aptus Consulting.
Vi människor är generellt sett i i behov av bekräftelse och vi vill inte bli avvisade, vi vill vara en i gruppen. Vi är sårbara, och förnekelse och försvar är lägsta nivån i feedbacktrappan, alltså vilka reaktionsmönster vi uppvisar vid kritik.
Chefer blir ofta kritiserade, men sällan öppet, det kan kännas för farligt, när man är i beroendeställning.
- Det är synd, på det sättet kan ju ingen förändring ske, säger Anna Sturk.
Varför ska då en chef lära sig att ta kritik?
- Om du har öppen kommunikation får du veta vad som rör sig och du kan leda bättre genom att du får feedback från fler. Du kan se kritik som hjälp till förbättring, och det finns kanske utvecklingsområden för dig som ledare.
Hur ska man få sina medarbetare att förstå att man plötsligt är öppen för kritik?
- Genom att föregå med gott exempel och ha en öppen attityd. Då menar jag inte att springa runt och kritisera, utan bli bra på att över huvud taget ge feedback, både positiv och negativ. Om du som chef inte ger något, kommer du inte heller att få något tillbaka.