Karriär

Hon lär dig att växa i motvind

Ledarskapskonsulten Anna Sturk lär chefer att våga vara öppna för kritik. Foto: Actus Consulting

Det var inte mitt fel! Det är väl ungefär det första ungen som tappar mjölkglaset i golvet säger. Impulsen att försvara oss verkar ligga i generna. Men den går att träna bort, säger ledarskapskonsulten och coachen Anna Sturk.

Publicerad

Hur snabbt du får upp garden beror på var du befinner dig, både bokstavligt och bildligt.

- Är du trygg i dig själv och i din roll är det lättare att ta emot kritik. Men är du i obalans och har dålig självkänsla drar tankarna i gång. Om man känner sig dålig på något får man vatten på sin kvarn. Det är en stor fallgrop när det gäller hur man hanterar kritik, säger Anna Sturk på Aptus Consulting.

Vi människor är generellt sett i i behov av bekräftelse och vi vill inte bli avvisade, vi vill vara en i gruppen. Vi är sårbara, och förnekelse och försvar är lägsta nivån i feedbacktrappan, alltså vilka reaktionsmönster vi uppvisar vid kritik.

Chefer blir ofta kritiserade, men sällan öppet, det kan kännas för farligt, när man är i beroendeställning.

- Det är synd, på det sättet kan ju ingen förändring ske, säger Anna Sturk.

Varför ska då en chef lära sig att ta kritik?

- Om du har öppen kommunikation får du veta vad som rör sig och du kan leda bättre genom att du får feedback från fler. Du kan se kritik som hjälp till förbättring, och det finns kanske utvecklingsområden för dig som ledare.

Hur ska man få sina medarbetare att förstå att man plötsligt är öppen för kritik?

- Genom att föregå med gott exempel och ha en öppen attityd. Då menar jag inte att springa runt och kritisera, utan bli bra på att över huvud taget ge feedback, både positiv och negativ. Om du som chef inte ger något, kommer du inte heller att få något tillbaka.

Är du bra på att ta kritik?

1. Fråga dig själv om kritiken är berättigad. Känner du igen dig? Har du hört det förut?

2. Fråga kritikern vad han/hon syftar på och vad det är personen specifikt vill att du ska förändra. Ta det helst direkt, få konflikter mår bra av att marineras.

3. Känner du dig kränkt och mållös, bestäm direkt ett möte där ni kan följa upp kritiken.

4. Om du tror att någon bara jävlas med dig kan du ändå fråga: Vad får dig att säga det? Det kan vara fråga om kritikerns egna projektioner och det ska du inte bara ta.

Lennart Lindén, Ledarskapsutvecklare och tidigare Kommendörkapten i Marinen.

- Ja, i de flesta fall. Men är jag stressad eller känner att kritiken är dåligt underbyggd blir det betydligt svårare.

- Då har jag lätt för att gå i försvar, tycka synd om mig själv eller tänka att jag inte bryr mig.

Olof Faxander,vd och koncernchef, SSAB.

- Jag vågar nog tycka att jag kan svara JA på frågan.

Jag tycker det är oerhört viktigt att man som chef är lyhörd för konstruktiv kritik.

Man skall uppmuntra sina medarbetare att ge konstruktiv kritik till sin chef och sina kolleger.

Niclas Feldt, Testteamschef, Sogeti Center of Test Excellense.

- Det beror på om man är beredd på att få kritik eller ej. Om man är oförberedd kan det komma som ett slag i huvudet. Då är det bra om man tar ett steg tillbaka och låter budskapet sjunka in.

Sinnesstämningen vid tidpunkten för mottagandet av kritiken tror jag också spelar roll.