Högskoleverket dömer ut skolrankning

2008-11-26 12:06  

Högskoleverket dömer ut rankningen av lärosätena. Topplistor ger knappt någon information alls, anser verket.

Nu är Högskoleverket klart med sin utvärdering av rankningssystemet. Den är inte nådig. Verket har gått igenom djungeln av olika instanser som rankar landet universitet och högskolor. De flesta väger ihop resultaten av diverse kriterier, vilket resulterar i topplistor.

Men det finns ingen vettig information till studenterna i att få veta vilka lärosäten som är ”bäst” respektive ”sämst”, anser Högskoleverket, som vill att de verkliga kvalitetsskillnaderna ska framgå av rankningen. Det finns till exempel inga absolut kriterier för vad som är ”minimum-kvalitet”, eftersom de som gör rankningarna är utomstående och inte har något ansvar för vad de kommer fram till.

– Om rankningen ska underlätta studenternas val måste den innehålla information som är relevant och allsidig och som tydligt visar kvalitetsskillnaderna. Därför är det bättre med mångdimensionella rankningar, gärna interaktiva, där studenterna själva kan välja vilka kriterier som är viktiga och relevanta för dem, säger Anders Flodström, universitetskansler och chef för Högskoleverket, i ett pressmeddelande.

Högskoleverket vill gå vidare och ta reda på vad studenterna själva vill veta om lärosätena och hur man gör sådan information lättillgänglig.

”Studenter investerar både tid och pengar i sin utbildning. Det är därför vik¬tigt att blivande studenter har tillgång till allsidig och relevant information om den högre utbildningen inför sina val.” skriver rapportförfattarna.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer