Karriär

Hellre konsult än egna idéer

Louise Östberg

Medarbetarna får strålande idéer, hela tiden. Men företagen saknar struktur för att fånga upp uppslagen och hyr in konsulter i stället. Det visar svensk forskning.

Publicerad

Den stora kreativa potentialen i ett företag ligger i de små idéerna. De står för 95 procent. De stora, sällsynta innovationssprången utgör bara fem procent av potentialen. En färsk studie av 40 svenska organisationer visar att svenska företag är dåliga på att tillvarata de egna medarbetarnas idéer.

– Här missar svenska företag en enorm potential. Ledningen behöver skapa en kultur och en struktur som fångar upp idéer från medarbetarna i det dagliga arbetet – och då menar jag inte den traditionella förslagslådan, utan effektiva system där alla är delaktiga och idéer snabbt tas om hand och följs upp, säger Louise Östberg, en av författarna till boken Små idéer – Stora resultat, till SIS, Swedish Standards Institute, som ger ut boken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här