Karriär

"Här är våra bästa sidor"

Ingenjörerna Emma Laaksonen och Farzan Irani känner sig välkomna på sin nya arbetsplats Volvo PV. Företaget jagar nu ytterligare 900 ingenjörer. Foto: Sören Håkanlind
Längs y-axeln finns ingenjörstäta företag i Västsverige. De har följt Ny Tekniks uppmaning att fördela 20 poäng på olika egenskaper och därmed visa vad som främst utmärker dem som företag. Längs x-axeln finns de egenskaper som ingenjörerna helst vill ha på en arbetsplats, enligt en tidigare undersökning i Ny Teknik.

Bra lockbete på talangjakten är utmanande arbetsuppgifter, kompetensutveckling och utrymme för eget ansvar. Det vill ingenjörerna ha. Och bra betalt, förstås. Det visar vår undersökning.

Publicerad

<p>Ny Teknik bad de viktiga ingenjörsföretagen i Västsverige att pitcha sig själva som arbetsgivare. </p> <p>Alla fick 20 poäng att fördela på 17 egenskaper på en arbetsplats. Egenskaperna är de som ingenjörer rankar allra högst. Det vet vi från en tidigare undersökning, som Ny Teknik gjorde tillsammans med Sveriges Ingenjörer och GfK Sverige.</p> <p>Det var ingen lätt uppgift för företagen att fördela poängen, visade det sig.</p> <p>- För få poäng. Vi är ett stort företag, med så många möjligheter och flera olika karriärvägar, det är så mycket vi vill profilera oss på, säger till exempel Mia Nilsson på Saab AB, och skaffade företaget lite extra svängrum genom att dela några poäng i halvor.</p> <p>De flesta företagen i Ny Tekniks enkät har valt att föredela poängen på ganska många egenskaper. </p> <p>"Om vi inte sätter några poäng på vissa egenskaper, känns det som att välja bort dem", klagar flera företag. Fast det är inte tanken, den är att lyfta fram det som är speciellt lockande.</p> <p>Inget av företagen valde att profilera sig på "möjlighet att distansarbeta" eller "tydliga riktlinjer och arbetsuppgifter", som fanns bland ingenjörernas önskeegenskaper.</p> <p>När vi söker ett jobb säger vi att det är för att produkterna och cheferna är så bra och att vi gillar företagets värderingar. Och visst ligger det i botten. Men det är inte det som avgör. </p> <p>Det säger Karin Isberg, vd på analysföretaget Tomorrow Story, som tillsammans med rekryteringsföretaget Career Builder och varumärkesexperten Niklas Bondesson har undersökt vad om egentligen får oss att välja:</p> <p>- jobbet ger personlig status. </p> <p>- kulturen på företaget är positiv, öppen och informell - och rolig. </p> <p>- det finns utrymme för individualitet; jag får vara den jag är.</p> <p>- De flesta av oss vill kunna utvecklas, inte bara i kompetens, utan också som personer, känna att företaget vill oss väl, säger Karin Isberg.</p> <p>De här önskningarna är outtalade och hänger ihop med vilken personlighet som företagen har byggt upp kring sig. Enligt Karin Isberg är det inte så många företag som har lyckats med detta. De flesta av företagen i undersökningen "Brilliant Brands Employer Attractiveness" upplevs som trevliga, men saknar det där lilla extra.</p> <p>Två företag som har sticker ut, för att de har en profil som djärva men inte alls varma, är MTG och McKinsey. De som söker jobb där vill inte ha det trevligt och mysigt, de tycker att det är coolt med långa arbetsdagar och en hård företagskultur.</p> <p>Ett företag, som så tydligt utstrålar sin personlighet, är att gratulera, tycker Karin Isberg.</p> <p>- Tänk vad mycket pengar och besvär båda parter sparar genom att slippa felrekryteringar!</p>