Karriär

Här är metoden som kan

spara miljarder åt Vägverket

Varje år kostar reparationer och byggen av vägar flera miljarder kronor. Nu ska kostnaderna sänkas – med hjälp av ljudvågor. – Man ska se till att arbetet blir rätt utfört, och säkerställa att vägen får den livslängd och klarar av så stor last som bestämts, säger Nils Rydén på Lunds Tekniska universitet.

Publicerad

Majoriteten av de svenska vägarna byggdes under 60 och 70-talet. Snart är de uttjänta och behöver repareras. Bara i år kostade Vägverket och Banverkets nya projekt 24 miljarder kronor. En kostnad som enligt Vägverket ska minskas –  med hjälp av ljudvågor. Det är den unga forskaren Nils Rydén som utvecklat metoden där ljudvågorna kan visa hur vägen ser ut inuti och se till att den blir rätt byggd. Enligt Vägverket ska ljudvågorna bli standard och innebära stora kvalitetsförbättringar och kostnadsbesparingar.

– Men med ljudvågor kan man, ungefär som röntgen eller ultraljud, få information om materialets sammansättning och styvhet på en dataskärm. Då kan man se till att arbetet blir rätt utfört, och säkerställa att vägen får den livslängd och klarar av så stor last som bestämts. Idag borrar man exempelvis upp asfalt- och betongprover istället för att använda sådan här oförstörande provning, säger forskaren.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här