Här är kravlistan på bra it-konsulter

2009-01-26 09:35  
Samarbete ger också höga konsultpoäng. Foto: Colourbox

Vilken it-konsult tar hem jobbet? Den som kan kommunicera och förstå sig på verksamheten. Det är inte specialistkompetens som toppar beställarnas kravlista.

Allra viktigaste egenskapen hos en it-konsult är förmågan att leverera i tid. Det svarade 77 procent av de tillfrågade beställarna av it-konsulter i en undersökning.

Därnäst kommer att vara bra på att kommunicera, 61 procent, och att förstå sig på verksamheten på företaget, 53. I sammanhanget futtiga 49 procent angav hög teknisk kompetens som viktigast.

Resultatet av undersökning är överraskande.

– Det är tydligt att de som bemannar it-projekten allt mer ser den tekniska kompetensen som en självklarhet. I dag handlar det till stor del för dessa att sätta rätt person på rätt plats, säger Anders Hägg, koncernchef på it-konsultföretaget CAG, som gjort undersökningen med hjälp av undersökningsföretaget PFM Research.

De som är tillfrågade är 100 ansvariga för bemanning av stora it-projekt inom telekom-, handels- och bank/finansföretag med fler än 100 anställda.

De vill ha konsulter som är engagerade i verksamheten och passar in i gruppen. Konsulterna ska också gärna vara lojala, prestigelösa och ödmjuka.

Ju större företaget är desto viktigare är förståelsen för uppdraget. Undersökningen visar att det oftast är bristande förståelse för uppdraget eller bristande kommunikation som är orsaken när ett it-projekt går åt skogen. Det anger 36 respektive 34 procent. Bristande teknisk kompetens är det bara 12 procent som upplevt.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt