Karriär

Här är jobbannonsen som lockar mest

Annika von Hofsten, I3tex.
Annika von Hofsten, I3tex. Foto: I3tex

En klassisk platsannons står sig bäst. Det konstaterar Annika von Hofsten på teknikkonsultbolaget I3tex, som för ett och samma jobb skrev tre annonser med helt olika stil och formuleringar och lade ut. Responsen var förvånande.

Publicerad

Vad är det som gör att vissa jobbannonser väcker extra intresse? I sin roll som affärsansvarig på I3tex arbetar Annika von Hofsten bland annat med rekrytering och med att skriva annonser och intervjua kandidater.

– Hur annonserna formuleras är något som fler borde tänka på, särskilt företag som vill attrahera fler kvinnor. Ofta innehåller de ord och formuleringar som skrämmer bort vissa grupper – utan att de som rekryterar ens vet om det.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här