Här är företaget teknologer helst vill jobba på

2012-03-14 10:55  
Jenny Johansson Foto: Ikea

Näst efter Google drömmer svenska teknologer om att jobba på Ikea. -Här finns enorma möjligheter för ingenjörer, som man kanske inte tänker på som kund, säger Jenny Johansson, personalchef på Ikea.

Google ligger kvar överst liksom Ericsson på tredjeplatsen på årets Företagsbarometern, som varumärkesföretaget Universum gör bland universitets- och högskolestudenter. Men Ikea har petat ner den gamla topplisteräven ABB till en femteplats på de blivande civilingenjörernas lista.

-Jättekul och intressant! För oss är det ett kvitto på att vi har nått ut med att vi är ett teknikkunskaps- och ingenjörsbolag, säger Jenny Johansson, som är hr-koordinator på Ikea Retail Sverige.

-Vi har ju hela kedjan från idé till färdig produkt på hyllan, så vi behöver alla möjliga sorters ingenjörer. Inom logistiken har vi ett extremt stort behov och vi behöver såväl förvaltningsingenjörer som byggnadsingenjörer i vårt fastighetsbolag.

Inte bara civilingenjörerna, också högskolingenjörerna placerar Ikea högt, plats 5 på listan. Toppar gör Google, som har knuffat ner Skanska till andraplatsen medan NCC har klättrat upp till tredje.

På ekonomistudenternas lista ligger Ikea överst, följt av Google och H&M.

Till och med bland juristerna är det förhållandevis populärt, 15 plats, ett snäpp upp från förra året. Den listan toppas annars av Utrikesdepartementet, precis som förra året, med EU-kommissionen på andra plats, och notarietjänstgöring på tredje.

Det är bara bland data/it-studenterna som Ikea tappar mark, från 6 till 9. Där toppar Google, Microsoft och Ericsson.

Jenny Johansson berättar att Ikea i sin employer branding-verksamhet försöker öppna och bredda bilden av företaget. Man är bland annat ute på alla möjliga arbetsmarknadsdagar och liknande. Men det viktigaste arbete gör de anställda själva, säger hon och berättar om Jobbarbloggen, som finns på Ikea.se. Där lyfts olika medarbetare fram och får berätta om sitt arbete på ett personligt sätt och föra dialog med kunderna.

-Medarbetarna är våra bästa ambassadörer.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt