Karriär

Här är chefens vanligaste missar

Saklighet. Neutralt röstläge. Måttfulla formuleringar. Det är grundreglerna när man ska föra ett svårt samtal.

Publicerad

Medarbetaren som strular eller luktar sprit. Eller många chefers värsta mardröm: uppsägningar. Holly Weeks har skrivit en handbok i hur man sköter jobbiga samtal, “Failure to Communicate: How Conversations Go Wrong and What You Can Do to Right Them”. Där tipsar hon bland annat om hur man ser upp för de vanligaste fällorna.

1. Stridsberedskap. Det vanligaste misstaget är att det svåra samtalet blir ett slag, som ska vinnas. Här finns enbart förlorare. Det är själva stridsberedskapen som är motparten, inte din samtalspartner.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här