Karriär

Han vill bekämpa funktionell dumhet på jobbet

Alla tenderar att vara i dumhetsproduktionsbranschen, enligt Mats Alvesson. Men särskilt stora organisationer har mycket av funktionell dumhet. Foto: Elsa Frizell

Trots att vi anser oss vara välutbildade och eftertänksamma är vi snäva i våra tankar. Mats Alvesson sätter strålkastarljuset på den funktionella dumheten och efterfrågar mer kritiskt tänkande i organisationer.

Publicerad

För några år sedan myntade Mats Alvesson, professor i organisation och ledning vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, begreppet funktionell dumhet. Nu anser han att den funktionella dumheten breder ut sig explosionsartat, och att det kan få förödande konsekvenser.

Tillsammans med André Spicer, professor i organisationsteori vid Cass Business School på City University i London, skrev han 2017 boken The Stupidity Paradox som nyligen kommit på svenska. Dumhetsparadoxen innebär att organisationer anställer begåvade människor som i slutänden gör dumma saker.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här