Han hackade sig till San José

2011-05-10 23:00  
- Jag blev chockad och glad, säger vinnaren Alexander Bottema, som fick erbjudande om jobb på ÅF men väljer att stanna kvar på Mathworks. Just nu är han pappaledig med Cecilia, ett år. Foto: Jörgen Appelgren

På konsultföretaget ÅF ska det vara svårt att få jobb. Där får it-konsulten hacka sig till en anställning.

<p>Det är inte utannonserat. Det sprids via djungeltelegrafen. De som är där och hackar vet inte om att de deltar i en tävling, till att börja med. Det blir svårare och svårare. Vad är det man vinner? Det kan vara en present. Eller ett jobb som it-konsult på konsultbolaget ÅF.</p> <p>- Alexander Bottema, som vann, hade ägnat tre timmar om dagen i sex veckor åt det här. Han lyckades knäcka koden så att han kunde köra två parallella problem och få dubbelt så många poäng som vi trodde var möjligt. </p> <p>Det berättar Johan Olsson, chef för ÅFs division Technology, om förra kampanjen The List. Årets kampanj vill han inte säga ett pip om. Det enda han säger är att man med modern teknik luskat reda på vilka sajter företagets målgrupp hänger på.</p> <p>ÅF raggar konsulter på lite olika vis. Speeddejting var populärt. Var och en fick sju minuter att sälja in sig själv hos några chefer.</p> <p>- Ingenjörer är vana att ha lite mer tid på sig. De tyckte det var kul att de på ganska kort tid fick en hel del sagt, säger Johan Olsson. </p> <p>Han är chef för de 800 av ÅFs 4 600 konsulter som jobbar med it. Han kan skryta med att han har 23 procent kvinnliga chefer på </p> <p>sin division, dock bara 16 procent kvinnliga medarbetare. Företagets mål är 25 procent kvinnor över hela linjen. Därför kör man kampanjer riktade direkt till unga yrkesverksamma kvinnor och kvinnliga studenter, till exempel via nätverk på högskolorna.</p> <p>- Vi vill rekrytera kvinnor och det blir vi bättre och bättre på. Det finns fortfarande de som uppfattar oss som ett traditionellt företag - läs gubbigt - och det måste vi ta till oss, även om vi som jobbar här inte tycker att vi är gubbiga, tvärtom. Medelåldern på våra medarbetare sjunker hela tiden och för många studenter representerar vi nu ett fräscht och nytänkande alternativ, så vi har verkligen kommit en bra bit på väg att tvätta bort den stämpeln. </p>

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer