Google surfar på framgångsvågen

2015-10-07 13:06  
Från vänster Google-medarbetarna Serge Lachapelle, Frida Börjesson, Anna Hernesaho och Tina Le Grand. Foto: Marc Femenia

Google är ingenjörernas dröm. Vinnare i år igen! Tjatigt? ”Absolut inte”, sa produktchefen Serge Lachapelle och tackade för chansen att efterlysa fler ingenjörer till Stockholmskontoret.

Ingenjörer vill ha ett spännande jobb på en innovativ arbetsplats. Det tror de att de får på Google. Företaget vann med god marginal ingenjörernas omröstning i Ingenjörsbarometern för fjärde året i rad. Dubbelt så många röstade på Google som på tvåan ABB och trean Ikea.

Fler kommer att få chansen till jobb hos drömarbetsgivaren.

- Vi behöver programvaruutvecklare till Stockholmskontoret, säger Serge Lachapelle, produktchef på Stockholmskontoret.

Man har redan gått från 100 till 170 medarbetare på bara något år. Hur integrerar man så många?

- Om man bara anställer nyexaminerade eller folk med erfarenhet fungerar det inte. Men med en bra blandning går det bra, säger Serge Lachapelle.

Det är klart att företagskulturen förändras när det kommer in så mycket nytt folk, men det ska den göra, tycker Serge Lachapelle.

- Företagskultur är ingen betongklump, den är som en blomma. Och du måste vattna den.

Något som är konstant är ändå den vänliga atmosfären, tycker han, trots tillväxten.

- Det är något våra besökare på Stockholmskontoret lägger märke till, säger Serge Lachapelle, som kan skryta med att han kan namnet på i stort sett varenda en av de närmare 100 ingenjörerna.

På vilket sätt är ni sådär innovativa som ingenjörerna drömmer om?

- Innovation är mer än en idé, det är en vilja att genomföra den. Hos oss får man chansen och stödet. Vi ger folk utrymme.

Hur ska man vara för att passa in på Google?

- Vi vill ha bredd i arbetsgruppen, absolut inte en viss typ så att alla är likadana.

Mycket av rekryteringen gäller folk som känner folk, sociala medier som Linkedin är inte lika viktiga.

- Programvaruingenjörer är kanske lite introverta människor. De kanske inte ens är medvetna om att de vill jobba på Google, säger Serge Lachapelle.

Han har en strategi för hur man får företaget att utvecklas.

- Det bästa är att anställa folk som är bättre än vi själva. Det driver utvecklingen framåt.

Mångfald är prioriterat men samtidigt en utmaning. Serge Lachapelle berättar att de funderar på att ta bort fotona på de jobbsökande för att inte luras att fälla det där blixtsnabba ytliga omdömet man gärna gör.

Kvinnor är ett exempel på mångfald och där är det fortfarande långt kvar även för populära Google.

- Det finns inte tillräckligt många kvinnliga ingenjörer. Det beror bland annat på att det saknas incitament i samhället för kvinnor att söka tekniska utbildningar. De som utbildar sig väljer inte alltid tekniska yrken. Och gör de det är det många som lämnar branschen efter 40.

Det pratas för lite om det här, tycker Serge Lachapelle, och berättar att Google står i begrepp att driva opinion i frågan.

Serge Lachapelle fick ta emot vinnardiplomet och blommor på scenen på tisdagskvällen, när Ingenjörsbarometerns tio-i-topp-lista presenterades.

- Se till att era barn pluggar teknik, löd hans budskap till den trehundrahövdade publiken. Drygt 13 000 yrkesverksamma ingenjörer och bortåt tusen teknologer hade svarat på Ingenjörsbarometern, som görs av Sveriges Ingenjörer och Ny Teknik i samarbete.

Nästa dag ska ha samla gänget och prata om segern.

- Och så blir det nog en extra öl på fredag.

För visst ingår det i företagskulturen att fira alla framgångar. Men också att helgen stundar. Varje fredag är det TGIF: Thank God It´s Friday.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer