Fikaskvaller på nätet stärker teamkänslan

2009-04-28 23:00  
Johan Lange är konsult och missionerar för ny teknik på företag. "Det finns en massa engagemang hos medarbetare som du kan använda dig av", säger han. Foto: Katarina Widoff. Bilden är ett montage.

Tycker du att Facebook och Twitter är slöseri med tid och anser att medarbetarna ska jobba, punkt - tänk om. - Sociala medier ökar kontaktytorna och får en massa bra saker att hända, säger Johan Lange, profet i branschen.

Det är inte ovanligt att arbetsgivare förbjuder Facebook.

- Visst, det finns folk som missbrukar, men det kan de göra med e-posten också. Du måste lita på att dina medarbetare jobbar och visa att ansvar lönar sig. Det är de gamla vanliga ledarskapsfrågorna. Med sociala medier blir det tydligare, säger Johan Lange, ingenjör och managementkonsult på LEK Verksamhetsutveckling.

Han missionerar för att företagen ska släppa sin ängslan inför ny teknik.

* Varför? Vad är det för vits med sociala nätverk, typ Facebook, i ett företag?
- Det finns en massa engagemang hos både dina medarbetare och dina kunder som du kan använda dig av, säger Johan Lange.

Sociala media är nätets motsvarighet till kaffekön. Man får veta en massa saker, men det kan vara mycket mer.

- Internt handlar det om att individens identitet blir tydligare. På Facebook lägger man upp sin personliga profil, och kan uppdatera den hela tiden - anställda kan så mycket mer än vad som ryms i de dammiga pärmarna! Intressen och ambitioner blir kända, säger Johan Lange.

- En annan effekt är att transparensen i organisationen ökar. Det går inte att hålla på information.

- Beslutsvägarna blir kortare när man inte behöver gå till chefen med allting, utan kan lösa frågorna direkt med kollegan i Hongkong. Teamkänslan stärks också.

På it-konsultbolaget Accenture har man skapat ett eget Facebook, Accenture People.

- Verktyget är framtaget för att nätverka med kollegerna, man kanske söker en viss kompetens eller vill hämta in referensmaterial. Det är ännu i sin linda här i Sverige, men förhoppningsvis kommer det att växa, säger Tobias Frohm på Accenture, som har valt bort publika verktyg av säkerhetsskäl.

Vladimir Koller, webbstrateg på Önska Interaktiva Medier, leder tillsammans med Johan Lange kurser för företag i hur man använder sociala medier, bland annat inom marknadsföringsområdet.

- Traditionell marknadsföring kan liknas vid att styra en flock av djur.

I sociala medier fungerar det tvärtom. Moderna konsumenter är mer som en bisvärm med kollektiv intelligens.

Han upplever att internet har blivit ett slags förlängning av vår vanliga värld.

- Vi måste omvärdera begreppet privat. Det vi tyckte var privat för fem år sedan är det inte längre.

Johan Lange och Vladimir Koller framhåller medarbetarnas viktiga roll i hur sociala medier ska användas i företaget. Vladimir Koller:

- Det måste komma inifrån, alla ska vara med och skapa och utveckla. Det ska inte vara konsulter som kommer utifrån och prackar på mig ett tekniskt system.

Chatta, twittra, blogga - och sen upp med allt på en wiki

CHATT är ett skriftligt samtal i realtid. MSN är ett program för sådant, men bland annat Facebook och Google har numera också den funktionen.

FORUM är en sajt där det kan pågå diskussioner om vad som helst. På djurförsäkringsbolaget Agrias forum diskuterar personer sjukdomar och ger tips och löser tillsammans en del av de problem som kundtjänst förut fick ta hand om. På Lego kan man hjälpa till med produktutveckling och få royalty.

WIKI är en samlingsplats för information. På en intern plattform kan du samla medarbetarnas kunskaper. Alla kan redigera och tillföra information. Ersätter all möjlig dokumentation.

BLOGG är en dagbok på nätet. Som chef kan du delge dina åsikter och tankar, visa dig som människa. Lägg till podcast, webbradio, så hörs din röst, den är en viktig bärare av budskapet och ledarskapet. Och videocast, bilden är en stark påverkare.

TWITTER är en mikroblogg, där man skriver max 140 tecken om vad man gör eller tänker just nu. Uppdateringarna skickas automatiskt till dem som har anmält sig som "följare". Ett företag kan fånga upp allt som innehåller firmanamnet och på så sätt ta del av vad kunderna tycker.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt