Karriär

Fem tips: Så ökar du ditt inflytande på jobbet

Experternas bästa tips: Så ökar du ditt inflytande på jobbet. Foto: IBL

Du har mycket att vinna på att öka ditt inflytande på jobbet. Här är några tips från experter på hur du går till väga.

Publicerad Uppdaterad

Dags att söka nytt jobb? Här hittar du de hetaste ingenjörsjobben.

För att lyckas vara effektiv i din organisation i dag så måste du ha möjlighet att påverka dina kolleger.

Du är inte alltid en formell ledare och din titel kanske inte alltid får dina kolleger att vilja anpassa sig. Så hur positionerar man sig som en informell ledare? Och hur får du dina kolleger att stötta dina idéer och initiativ? Så här säger experterna, enligt Harvard Business Review.

Författaren till boken ”Entrepreneurial You” Dorie Clark säger att det finns några tydliga uppsidor med att öka sitt inflytande.

– Du får mer gjort och dina projekt avancerar, vilket betyder att det är större chans att dina chefer noterar dig, befordrar dig och ger dig ett lönelyft, säger Clark.

Enligt en annan expert på ämnet, Nick Morgan, som har skrivit boken Power Cues, så är det svårare än någonsin att lyckas påverka dina kolleger. Men som med det flesta finns det nycklar till framgång. Här är några tips.

Bygg nätverk

Det är ingen popularitetstävling. Men en stor anledning till att kolleger kan tänka sig att hjälpa dig eller stötta din idé beror på att de gillar dig, enligt Clark. Du behöver inte få människor runt om dig att häpna av din storhet eller karisma, du behöver bara ha en god kommunikation med dina kolleger. En nyckel enligt Clark är att odla personliga kontakter med dina kolleger och låta dem lära känna dig.

Lyssna först

Det bästa sättet att få kolleger att stötta dina idéer är att få dem att känna sig hörda. Börja med att ge dem fullständig uppmärksamhet under samtal en och en. Det sämsta du kan göra i det läget är att tappa uppmärksamheten, fingra på telefonen, datorn. Lyssna bara, och be kollegan om dennes råd, menar Clark.

Tänk på kroppsspråket

Om du vill sända en vänlig signal är kroppsspråket viktigt. Vi människor är programmerade att ställa frågor och analysera hela tiden: Är personen framför mig en vän eller fiende?

Om du står rakryggad med axlarna bakåt ger du ett självsäkert intryck. Tittar du däremot ned i marken och ser lite säckig ut så ger de motsatt intryck.

Till exempel. Du har ett möte med en kollega från en annan avdelning som du inte känner så väl. Försök skicka en signal om att ni är vänner genom att inte korsa armarna, hålla händerna på sidan så att bröstkorgen är fri. Prova gärna också att prata lite tystare, menar Morgan. Vilket får personen du pratar med att tro att du är lugn, även om du eventuellt är nervös.

Utveckla en expertis

Clark menar att ett annat sätt att öka ditt inflytande på jobbet är att ”ses som en expert” inom din bransch eller organisation. Det här är förstås inget som sker över en natt, men du kan under en tid utveckla en affärskritisk expertis. Till exempel genom att fördjupa dig i affärsområdet, ofta delta i branschkonferenser och anmäla dig till specialiserade certifieringsprogram.

Ge människor vad de vill ha

Försök sälja in din lösning som något dina kolleger verkligen vill han. Tänk på dina kollegers intressen, perspektiv och behov. Gör din hemläxa, tar reda på vad de behöver, menar Morgan.