Examensdags i chefsskolan

2012-01-17 23:00  
Kursledaren Niklas Zandén. Anders Gustafsson, vd för Volvo Personbilar Sverige. Monika Franke, personalchef. Anders Wahlén, chef för avdelningen strategi och verksamhetsutveckling. Anders Gustafsson har en telefon som är viktig – och en som är livsviktig. Kursdeltagarna har samlat ihop sina förväntningar på kursen. Foto: Sören Håkanlind

Hela ledningsgruppen har suttit i skolbänken och pluggat strategi ihop under höstterminen.Lärdomar: samsyn och förståelse. - Kursen har redan gett resultat, säger Monika Franke, entusiastisk personalchef på Volvo Personbilar Sverige.

– Nu ska ni kunna ta över det här själva. Det säger Niklas Zandén, kursansvarig för chefsskolan på Volvo.

Det är sista dagen på kursen, som School of Executive Education vid Handelshögskolan i Göteborg har skapat för ledningsgruppen på Volvo Personvagnar Sveriges marknadsbolag. Nu ska magistern förvissa sig om att eleverna har förstått det grundläggande och fått ut det de ville ha.

Det här är inte skolbänken där man blir matad med färdigtuggad kunskap.

– De är ledningsgruppen. Vår uppgift är att vara ett stöd om de vill göra förändringar, säger Niklas Zandén.

Det är inte helt självklart att ledningen för ett marknadsbolag ska ägna sig åt långsiktighet. Det gick an i våras, när beslutet om strategikursen togs, pengarna rullade in, visionären var hjälte. I dag är den som säljer bilar hjälten.

– Bilmarknaden är på väg neråt, väldigt snabbt. Nu handlar alla möten om i dag, eller på sin höjd nästa vecka, säger Anders Gustafsson.

Han är ganska nybliven vd för Volvo Personbilar Sverige och säger att de jobbar extremt nära marknaden. Han håller upp två mobiltelefoner.

– Den här är den viktiga. Och den här är den livsviktiga, den svarar jag alltid i, säger han och slinker mycket riktigt ut emellanåt.

Forskare inom olika områden, och särskilt inbjudna gäster från lite varstans i världen, har uppdaterat ledningsgruppen om det senaste inom strategiskt tänkande. Den här eftermiddagen är det Bengt Olof Hansson, just pensionerad från SKF, vars säljstruktur liknar Volvos. Han har erfarenheter av att vara såväl operativ chef som strateg och ska vara bollplank i grupparbetet. Det blir scenario-?övningar. Här snackar vi ”worst case”. Det gäller att ha en beredskap, det har den senaste tidens händelseutveckling visat. Strategiskt tänkande kan vara att snabbt styra om från det visionära.

– Men vi får inte falla tillbaka i kortsiktigt tänkande, säger Anders Wahlén, chef för avdelningen strategi och verksamhetsutveckling.

– Våga vägra lågkonjunkturen! eldar Anders Gustafsson, lägger till ”Det här är inte en kostnad, det är en investering”. Instämmande fniss.

Det är mycket teorier och koncept. Men i scenarioövningarna kopplar man till verksamheten.

– Hur ska vi jobba mer effektivt och strukturerat, hur höjer vi kapaciteten? undrar Anders Wahlén.

– Det ska vi arbeta med i eftermiddag. vi bör ha förmågan att vara väldigt konkreta nu, svarar Niklas Zandén.

Flera deltagare gör sig skyldiga till sen ankomst denna avslutningsdag. Vissa kan skylla på flyget, några kommer inte alls. Det är inte lätt att hitta tider där 15 toppchefer kan samtliga gånger, så det blir ingen anmärkning.

Det här är en ny typ av utbildning också för Handels.

– Vi är vana vid chefsutbildningar, men då gäller det oftast enstaka personer, säger Niklas Zandén.

Han har varit en uppmärksam magister, som noga följt sina elevers utveckling och gett dem mer av det relevanta och strukit annat.

Till exempel hoppat över rena ledarskapsfrågor, det hinns inte med. Här behövs ingen minsta gemensamma nämnare, ingen bred allmängiltighet. Dynamik och flexibilitet råder.

– Det blir en utmaning att föra ner det här till medarbetarna som vi ska leda. säger Pär Källhäger, chef för kundservice.

– Det får inte bli att det är bara vi som grupp som håller på med det här, instämmer Anders Wahlén och stänger dörren till klassrummet för att göra en sammanfattning av strategin.

Det kan bli fler sådana här kurser i andra delar av företaget.

– Vi som jobbar med ledarutveckling och för att få hög presenterande team kommer att ta del av ut-värderingen, säger Cecilia Nesser, ansvarig för för ledarskap och organisationsutveckling på Volvo Personvagnar.

Även andra företag är intresserade, enligt Per-Olof Larsson, chef för School of Executive Education.

Kursens fyra viktiga punkter

1. Utmana den befintliga strategin. Är den rätt tänkt?

2. Verktyg för att hitta nya vägar, som inte är uppenbara i dag.

3. Få in nytänkandet i själva verksamheten.

4. Hitta balansen mellan det strategiska och det operativa.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt