Karriär

Duscha - så blir det renare på jobbet

Duscha och håll dig ren. Den som är smutsig dammar mer - även på jobbet. Foto: Colourbox

Det har blivit smutsigare på kontoren. Fler människor som trängs på samma yta ökar städbehovet. Samtidigt sätts städningen på undantag.

Publicerad

Två av tre som svarat på tidningen Du&jobbets enkät upplever att det har blivit smutsigare på arbetsplatsen och att detta beror på att företagen sparar pengar på städningen. Detta bekräftas av de experter som tidningen talat med.

Smutsen genererar vi själva; vi går runt i ett veritabelt moln av pappersdamm, textilpartiklar samt hudflagor. Dessutom grisar vi ner genom att äta vid skrivbordet. Kombinerat med otillräcklig städning innebär det en allt mer ohygienisk arbetsmiljö. Vid Örebro universitet har man gjort undersökningar som visar att stolar på nystädade kontor var tre till fyra gånger dammigare än vad som är acceptabelt.

Det är framför allt allergiska personen som besväras fysiskt av den dammiga miljön, men många lider av att det ser otrevligt ut. Och i tillverkningsindustrin kan smuts bli en direkt arbetsmiljörisk

Vad kan man själv göra för att minska dammolnet?

Miljöhygienikern Greta Smedje vid Akademiska sjukhuset i Uppsala ger tips:
* Duscha och håll dig ren. Den som är smutsig dammar mer.
* Använd naturmaterial i kläderna. Syntet drar åt sig mer damm.
* Lämna ytterkläderna i kapprummet. De tvättas sällan och dammar mer än övriga kläder.
* Håll ordning på och under skrivbordet, så att det går att komma åt att städa.
* Lämna mjukisdjur och andra prylar hemma.

Tangentborden är ofta rena rama bakteriehärdar, det visar ett antal undersökningar. Det är dock inget att oroa sig för, säger hygienläkaren Göran Hedin på Karolinska sjukhuset, man behöver inte ha bakteriefritt på arbetsplatser generellt.