Du har visst tid att träna

2008-11-11 23:00  
Peter Siepen, din guide till läcker fysik och sund hälsa. Foto: Morgan Norman/Aftonbladet

Det är det gamla vanliga, "jag hinner inte träna" är argumentet som skallar i ditt huvud för att ge legitimitet åt din bekvämlighet. Och du är lydig som en lathund och följer kommandot.

I min förra krönika berättade jag om mitt halvtimmesträningspass, som kan utföras var och när som helst, läs och se filmen på nyteknik.se.

Men du vill tydligen skylla på att du inte ens hinner med ett sådant pass. Lugn, det finns bot, vardagen erbjuder massor av träningstillfällen som kommer passa dig utmärkt, utöver att gå i trappor och springa mellan hållplatser.

Mitt första tips är att börja dagen med en kvart till tjugo minuters powerwalk, gärna med stavar, för att skrämma i gång förbränningen. Ät gärna en matsked rapsolja innan - du tänker väl ekologiskt och kör svenskt? - eller en avokado från grannlandet. Detta så att du får lite energi. Därefter ska du äta en bastant frukost, rik på långsamma kolhydrater. Nu är du igång och redo för dagens strapatser och vedermödor.

Din vardag tillbringas ofta sittande, stående eller gående, inte sant? Tillfällen som skola tagas i akt i jakten på en läcker fysik och sund hälsa.

Då kör vi, rak rygg, spänn rygg-, mag- samt stjärtmuskler och bak med axlarna. Vips har du ett riktigt saftigt träningspass som du kan återkomma till i perioder all vaken tid. Du får dessutom en snygg hållning som jag tycker gör dig väldigt attraktiv, säker och övertygande.

Sitt långt fram på stolen och väg framåt, du tränar rygg och mage, när du hindrar dig från att ramla framlänges.

Som omväxling kan du tappa balansen och ramla i famnen på någon du tycker om. Gillar i huvudtaget idén av obalans som träningsmetod. Du kanske sett eller hört talas om skorna som har en bananformad sula. Jag tror mycket på idén att stå och balansera på den rundade sulan för att framförallt stärka rygg, att sen skorna är vidrigt fula är tyvärr ett problem som åtminstone jag inte har överseende med.

När du går på toa har du lärt dig att du alltid ska sitta ner för att inte skvätta på ringen. Jag kör med att inte sitta på ringen utan håller mig svävandes en bit över. Grym benträning och väldigt mycket mer hygieniskt än att låta huden komma i kontakt med allsköns arga bakterier.

På lunchen och kafferaster är du den som springer och fixar fikat. Försök att utnyttja en del av lunchen till promenad, så kommer dessutom matsmältningen i gång ordentligt.

Ska det hämtas saker ska du vara snabb och anmäla ditt intresse. De finns alltid något paket eller pryl som längtar efter att fraktas med dina flinka steg.

I vårt elektroniskt kommunicerande samhälle är det bara dina fingerspetsar som gymnastiseras. Var lite ombytlig och gå och prata med personen du önskar komma i kontakt med i stället.

Ett problem i vårt amerikaniserade samhälle är all bekvämlighet som smyger sig in överallt. Ska du shoppa på ett köpcentrum vill du helst köra bilen hela vägen in i butiken. Parkera i stället bilen långt från ingången så får du gå en bit. De handlar helt enkelt om att skapa situationer i vardagen, när du får upp din puls och aktiverar dina muskler.

En bra värdemätare och ett sätt att motivera sig är stegräknaren. Jag tycker det är jätteroligt och se hur antalet steg ökar hela tiden. Förutom att du får veta hur många steg du gått, kan du se hur långt du har gått, hur många kalorier du bränt och hur mycket tid du ägnat åt att promenera under dagen. Jag rekommenderar Silvas lilla stegräknare som du sätter i midjan, den är bäst och jag tycker du är värd det bästa, kära vän.

Peter Siepen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer