Driver gästgiveri som en telefonfabrik

1999-05-05 07:59  
Av Torbjörn Uhlin 08-796 66 00
 
Från huvudansvar
för produktionen av mobiltelefoner på Ericsson till delansvar för frukosten på Åhus Gästgiveri kan steget tyckas långt. Så får han inte heller göra frukost mer, det blev för mycket prat med gästerna och han glömde ta betalt.
 
Arbetsbytet kan tyckas i häftigaste laget för Leif Bylin, även om han inte direkt växlat från fabrikschef till kallskänka. Men trådarna mellan elektronik- och restaurangbranschen finns i form av ett starkt matintresse, ordning och reda i ekonomin och förmåga att organisera arbete.
 
Leif Bylin blev maskiningenjör vid Linköpings tekniska gymnasium 1961. Första jobbet fick han på Saab, på laboratorium där det ställdes krav på kunskaper i kemi.
 
- Jag blev så irriterad över att jag inte kunde kemi, så jag sökte till Malmö Tekniska Läroverks kemilinje.
 
Huruvida han haft glädje av detta studieår må vara osagt för nästa jobb blev Ericssonägda SRA i Kumla, gamla Radiobolaget. Efter några år gick stegen till Ericssons mobiltelefonproduktion. Så småningom blev Leif Bylin chef för tre fabriker: fordonselektronik, mönsterkort och kommunikationsradio.
 
1985 fick Leif Bylin ansvar för att utveckla "den lilla handburna mobiltelefonen". Han blev en brygga mellan konstruktörerna på nystartade Ideon i Lund och produktionen i Kumla.
 
Då trodde inte pessimisterna på något större kundintresse, berättar Leif Bylin, medan optimisterna gissade på 50 000 sålda telefoner per år. Nu tillverkas 15 miljoner telefoner per år.
 
Rushen efter mobiltelefoner kom snabbt. Men just i början av uppgången 1990 hoppade Leif av.
 
- Jag är ingen förvaltare, utan mer av nybyggare.
 
Istället satsade han på en helt annan bransch, livsmedelsindustrin. Det blev ett par år på vardera Bob i Kumla och Scan i Skara.
 
- Den branschen är inte alls kundorienterad utan kör på i sina gamla hjulspår. Jag mötte en vilja att förändra, men tempot var alldeles för lågt för mig. Även om jag mådde gott av att hoppa av ett självförbrännande högtempojobb på Ericsson, så var detta plågsamt långsamt.
 
Numera är Leif egen företagare; han är konsult i företagsutveckling och inköp, bland annat hjälper han elektroniktillverkande företag i Taiwan och Portugal att hitta vägar in på den svenska marknaden.
 
Och så är det ju arbetet med Åhus gästgiveri, här handlar det om lust och faderskap.
 
Sonen Lars valde redan som åttaåring att avvika från pappas fotspår, han ville bli kock. Så blev det också.
 
- Nu är det jag som traskar i hans spår. Men något som Lars fått med sig från barndomen är en grundkänsla för produktivitet och effektivitet. Och det var naturligt att ställa upp som mentor och bollplank när Lars satsade på Gästgiveriet.
 
Sonen fick jobb som förste kock på Gästis i Åhus och äger numera 75 procent. Leif är arbetande styrelseordförande. Han har ju lång erfarenhet både som företagsledare och som luttrad konferenskund.
 
- Jag vet hur mördande tråkigt det kan vara på konferenser och därför satsar vi på både teknisk utrustning och hemmiljö. Man ska kunna få en macka i köket när man suttit uppkopplad mot Internet.
 
- I Restaurangbranschen saknas den sunda konkurrens som driver fram en god utveckling. Många krögare har dålig koll på vad saker kostar. Här kör vi simuleringar av olika priser och arbetsinsatser.
 
Även ålagillen och gåsamiddagar är projekt som ska vara lönsamma - men de har också andra värden. Går de med lite förlust ska man åtminstone veta varför.
 
Det handlar om "kaizen", små vardagliga förbättringar. Århus Gästis ska ISO 9000-certifieras och man arbetar på en miljöcertifiering. Allt för att driva krogen på ett för branschen ovanligt, men annars alldeles normalt företagsekonomiskt sätt.
 
Tillsammans med goda kockkunskaper har det inneburit ett uppsving för gästgiveriet som har anor från medeltiden. På fem år har intäkterna från konferenserna blivit tre gånger högre och från boende och restaurang har intäkterna fördubblats.
 
En bidragande orsak är utnämningar som "ett av Sveriges bästa matbord" och "ett av Sveriges tio bästa Gästgiverier".

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt