Karriär

Döp din pryl med omsorg

Du är vad du heter. Eller i alla fall nästan. Katarina Sverdrup listar sina favoriter bland lyckade - och misslyckade - produktnamn. Foto: Scanpix

Det duger inte med KDL-46W2000 och K610 längre. Vi orkar inte med fler beteckningar. Nu vill vi ha riktiga namn på prylarna, de fastnar bättre i minnet.

Publicerad

I en konsumtionsvärld, där varumärket är en lika stor konkurrensfaktor som själva produkten, är det viktigt att varan får rätt namn.

– Det ska vara ett namn som håller länge, och som inte begränsar, säger namnstrategen Katarina Sverdrup och ryser när hon tänker på namn som bygger på gatuadressen, ”Vad händer när företaget flyttar?”

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här