Döp din pryl med omsorg

2010-04-22 10:31  
Du är vad du heter. Eller i alla fall nästan. Katarina Sverdrup listar sina favoriter bland lyckade - och misslyckade - produktnamn. Foto: Scanpix

Det duger inte med KDL-46W2000 och K610 längre. Vi orkar inte med fler beteckningar. Nu vill vi ha riktiga namn på prylarna, de fastnar bättre i minnet.

I en konsumtionsvärld, där varumärket är en lika stor konkurrensfaktor som själva produkten, är det viktigt att varan får rätt namn.

– Det ska vara ett namn som håller länge, och som inte begränsar, säger namnstrategen Katarina Sverdrup och ryser när hon tänker på namn som bygger på gatuadressen, ”Vad händer när företaget flyttar?”

Teknikskiftena går så vanvettigt snabbt nu för tiden, rätt vad det är har något blivit helt passé, att döpa någonting med IT i namnet, till exempel.

Men hur ska man då tänka när man namnger sin produkt eller tjänst?

– Välj ett namn som berättar VEM företaget eller produkten är, snarare än VAD, säger Katarina Sverdrup, tänk på produkten som en person.

Namnet behöver inte säga precis allt om vad produkten kan, det handlar om att skapa en relation till produkten genom namnet.

– Det ska vara ett unikt och särpräglat namn som man kan bygga en identitet kring, säger Katarina Sverdrup och nämner Google, Vaio, Skype och Wii som goda exempel på namn, som fungerar i vår alltmer globaliserade marknad.

Hon ger rådet att registrera namnet som varumärke. När man bygger sitt varumärke blir namnet en immateriell tillgång som man då äger och kan ha med i balansräkningen, Det är viktigt om man tänker sälja företaget. Värdet av det immateriella kan ju bli skyhögt.

– Tänk bara på Google! De har inte ens en produkt man kan ta på.

Katarina Sverdrup nämner också Apples namnstrategi med Ipod, Iphone, Imac och Ipad som lyckad.

Katarina Sverdrup har startat företag kring sina namnstrategier. Hon är vd på Eqvarium, som har Sony Ericsson, Astra Tech, Milko, CCS och Toyota Material Handling Europe bland kunderna. Sitt eget firmanamn har hon byggt ihop av EQ för emotionell intelligens och akvarium.

Fotnot:KDL-46W2000 är en Sony-tv. K610 är en SonyEricsson-mobil.

Katarina Sverdrups favoritnamn:

Apple – först i datavärlden med att välja en ny typ av namn. Länken till kunskap är klockren.

Vaio– snyggt namn som är lätt att komma ihåg. Akronym för Video Audio Integrated Operation.

Vivaz – lur vars namn som speglar Sony Ericssons varumärkeslöfte om energi och mänsklighet. Vivaz är spanska och betyder livlig, energisk, fräsch.

Katarina Sverdrups favoritfloppar:

Compost Marketing – hur tänkte man med det namnet?

PMS Konsult – redovisningskonsult. Är målgruppen bara kvinnor?

COS– H&M:s premiumvarumärke som lanseras i Sverige 2011. Namnet betyder kvinnligt könsorgan på arabiska.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer