Karriär

Chefsrotation – Telias svar på korruptionshotet

Tero Kivisaari, chef för Telia Soneras verksamhet i Euroasien Foto: Victor Brott
Lars Nyberg, vd för Telia Sonera Foto: Victor Brott

Länder med omfattande korruption står numera för en fjärdedel av Telia Soneras resultat. Med chefsrotation och lokala partner minskar riskerna, menar ledningen.

Publicerad

– Korruptionen är vida spridd över hela området, säger Tero Kivisaari, chef för Telia Soneras verksamhet i Euroasien.

Den verksamheten är numera betydande.

Telia Sonera är delägare i mobiloperatörer i 11 länder i Ryssland, Turkiet och Asien. Tillsammans har de operatörerna 130 miljoner mobilabonnenter. Det är tio gånger fler än Telia Sonera har i Norden.

Nästan en fjärdedel av Telia Soneras totala resultat kommer numera från Euroasien. Med resultat menas då rörelseresultat före avskrivningar.

Det ligger alltså en stor risk i resultatet.

– Euroasien är vår tillväxtmotor, men vi är också medvetna om riskerna, säger Lars Nyberg, vd för Telia Sonera.

En av riskerna är den utbredda korruptionen. Ett sätt att förebygga mutor, som Telia använder sig av, är att kontinuerligt flytta runt på cheferna. En lokal delägare som känner Telias etiska regler är också stor hjälp för att se igenom dimridåer, menar Lars Nyberg.

Trots detta har TeliaSonera de senaste åren tvingats avskeda en handfull personer, som brutit mot korruptionsreglerna.

I vissa länder är korruptionen så allvarlig att Lars Nyberg valt att inte köpa in sig i någon mobiloperatör.

– Men be mig inte peka ut i vilka länder. De kan ju ändra sig, säger Lars Nyberg.

Han kan tänka sig att gå in i en mobiloperatör i ytterligare ett antal asiatiska länder.

För att länderna ska vara intressant ska de ha 20-25 miljoner invånare och mobiltätheten ska vara låg. Ambitionen är också alltid att vara marknadsledare eller två i varje land. Lars Nyberg föredrar också att känna till kulturen. Så ett land i närheten av de där Telia redan är delägare är en bra gissning.

– Teoretisk finns det tre, fyra till marknader som är intressanta för oss. Men det är så många faktorer som ska stämma. Så vi prioriterar att öka vår ägarandel i de operatörer vi redan är inne i. Upp till 80-95 procent. Vi vill ha kvar en lokal partner, säger Lars Nyberg.

Tillströmningen av nya abonnenter i Telias Euroasien-operatörer är 30 procent om året. I Sverige växer Telias abonnentstock med 3 procent.

Lars Nyberg räknar förstås tillväxten i pengar. Försäljningen i hela koncernen ökar med 4 procent, medan den ökade med 18 procent i Euroasien.

Lönsamheten på de marknaderna är imponerande. Den ligger på över 50 procent, räknat som rörelseresultat före avskrivningar. Motsvarande siffra för hela koncernen är ungefär 35 procent.

De elva länderna som ingår i Telia Soneras Euroasien-verksamhet är Ryssland, Turkiet, Ukraina, Kazakhstan, Uzbekistan, Azerbaijan, Nepal. Belarus, Georgien, Tajikistan och Moldavien.