Att undvika på jobbintervjun

2013-07-31 09:12  
Skriv bra följebrev, och våga erkänna dina brister. Då gör du ett bättre intryck på arbetsintervjun. Foto: Colourbox

Snacka skit, skryta och inte skaka hand. Det är några av sakerna du bör undvika om du söker nytt jobb.

Hösten närmar sig. För många är det tiden då det är dags att söka nytt jobb. Men för att gå hela vägen är det viktigt att tänka på några saker.

Den amerikanska sajten Lifehacker har pratat med två personer inom hr-branschen för att ta reda på vad man absolut inte ska säga under en arbetsintervju, skriver Aftonbladet.

Enligt de intervjuade ska man absolut undvika följande saker:

  • Prata för mycket

Är man nervös är det lätt att börja prata för mycket. Det kan indikera att du är dålig på att lyssna.

- Att inte låta intervjuaren få komma till tals är det vanligaste felet som jobbkandidater inte inser att de gör, säger ledarskapskonsulten Stacey Hawley.

  • Prata skit

Undvik att prata illa om din nuvarande eller före detta arbetsgivare. Det kan låta självklart men händer allt för ofta, berättar Amy Michaels, hr-chef på ett teknikföretag i New York.

Att prata illa om ditt nuvarande jobb indikerar omognad.

  • Inte erkänna sina svagheter

Det är okej att göra små misstag, som att komma försent till en intervju, om man erkänner att det hänt och förklarar varför.

- Jag blir galen på människor när de agerar som att de aldrig kommit för sent, säger Amy Michaels.

  • Slarva med följebrevet

Skicka inte iväg ett snabbt mail. Ta dig tid att visa vad du kan om branschen, och den aktuella arbetsgivaren.  Berätta vad du kan bidra med.

  • Försöka för mycket

Det är bra med ett självförtroende, men lämna det stora egot hemma under en arbetsintervju. Hr-människor lägger märke till kroppsspråk, och om de intervjuade spelar teater. Försök att vara dig själv.

- När du börjar prata om saker som du inte vet något om, eller som du tror att jag vill höra, så blir jag inte imponerad, säger Amy Michaels.

  • Vara för ointresserad

En intervju är ett sätt för den tilltänkta medarbetaren, och arbetsgivaren att lära känna varandra. Därför tjänar den intervjuade alltid på att vara påläst, och intresserad.

  • Glömma det goda uppförandet

Det är lätt att bli nervös inför och under en intervju. Men glöm för den skull inte att uppföra dig, till exempel med att skaka hand.

  • Slarva i löneförhandlingarna

Enligt de intervjuade hr-personerna finns det två vanliga misstag som begås om intervjun kommer till en löneförhandling.

Det första är att komma med löneanspråket för tidigt. Det andra är att inte komma med några anspråk alls.

- Många – speciellt kvinnor, förhandlar mot sig själva. De gör antaganden om vad företaget vill, och svarar för företaget, säger Stacey Hawley.

Fråga istället vad arbetsgivaren tänkt sig och utgå från det.

Stefan Nordberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt