Karriär

Ai-assistenten Lilly kan bli framtidens it-konsult

Ai-assistenten Lilly. Foto: Atea
Peter Falk. Foto: Atea
Simon Norman. Foto: Atea

Det har hittills inte varit svårt avslöja en chattbot som försöker prata svenska och bete sig som en människa. Men tekniken har mognat och ai-assistenten Lilly utvecklas nu för att i mänsklig skepnad ta sig an allt fler arbetsuppgifter.

Publicerad

Nyligen tog den digitala assistenten Lilly plats på ett chefsmöte på it-konsultföretaget Atea, där hon visade upp sin förmåga att bete sig mänskligt och konversera på perfekt nyanserad svenska – åtminstone nästan.

− Vid vissa tillfällen lät hon lite robotaktig, men under långa partier undrade jag om det satt en människa bakom scenen eftersom det lät så naturligt, säger Peter Falk, affärsutvecklingschef på Atea.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här