Premium

SKB utvecklar unik maskinpark för slutförvaret

Magne heter den 75 ton tunga, autonoma prototypen till deponeringsmaskin. En positionslaser ställer ekipaget i rätt läge, stödbenen körs ned så att maskinen står vågrätt i den sluttande tunneln, en strålskärmslucka öppnas och kopparkapseln deponeras med millimeterprecision i hålet. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Magne heter den 75 ton tunga, autonoma prototypen till deponeringsmaskin. En positionslaser ställer ekipaget i rätt läge, stödbenen körs ned så att maskinen står vågrätt i den sluttande tunneln, en strålskärmslucka öppnas och kopparkapseln deponeras med millimeterprecision i hålet. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
När alla deponeringshål i en tunnel har tagits i bruk, fylls hela tunneln med bentonitblock av en återfyllnadsrobot som kan stapla 240 ton lerblock per dygn. SKB har utvecklat prototypen till ett självgående universalchassi, som bland annat ska kunna bära återfyllnadsroboten. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
När alla deponeringshål i en tunnel har tagits i bruk, fylls hela tunneln med bentonitblock av en återfyllnadsrobot som kan stapla 240 ton lerblock per dygn. SKB har utvecklat prototypen till ett självgående universalchassi, som bland annat ska kunna bära återfyllnadsroboten. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Kapslarna försluts genom så kallad friktionsomrörningssvetsning. Vid full drift ska den planerade inkapslingsanläggningen kunna leverera cirka 200 fyllda kapslar per år för vidare transport till Forsmark och Kärnbränsleförvaret. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Kapslarna försluts genom så kallad friktionsomrörningssvetsning. Vid full drift ska den planerade inkapslingsanläggningen kunna leverera cirka 200 fyllda kapslar per år för vidare transport till Forsmark och Kärnbränsleförvaret. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Olika ramp- och transportfordon utvecklas, som ska kunna transportera 25 ton tunga kapslar nedför tunnlar med tio procents lutning. Troligen blir de autonoma och eldrivna. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Olika ramp- och transportfordon utvecklas, som ska kunna transportera 25 ton tunga kapslar nedför tunnlar med tio procents lutning. Troligen blir de autonoma och eldrivna. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Prototyperna testas i det underjordiska Äspölaboratoriet utanför Oskarshamn, en anläggning som byggts för att likna det planerade skarpa förvaret. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Prototyperna testas i det underjordiska Äspölaboratoriet utanför Oskarshamn, en anläggning som byggts för att likna det planerade skarpa förvaret. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Kapslarna blir fem meter långa, i fem centimeter tjock koppar med insats av segjärn. Laddade med kärnbränsle väger de 25 ton. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Kapslarna blir fem meter långa, i fem centimeter tjock koppar med insats av segjärn. Laddade med kärnbränsle väger de 25 ton. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Johan Hedlund, chef för projektverksamheten vid SKB. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB
Johan Hedlund, chef för projektverksamheten vid SKB. Foto: Curt-Robert Lindqvist/SKB

Riksdagen har fattat ett betydelsefullt beslut i tillståndsprocessen. Nu jobbar SKB med att ta fram fordon och utrustning för deponering i det underjordiska slutförvaret, och ska välja metoder för själva bergbrytningen.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil