Fordon

Nya detaljer om Waymos självkörande Jaguar I-Pace

Foto: Waymo
Foto: Waymo
En självkörande version av Jaguars elbil I-Pace. Den klassiska jaguaren i grillen är täckt av en lidar. Foto: Waymo
En självkörande version av Jaguars elbil I-Pace. Den klassiska jaguaren i grillen är täckt av en lidar. Foto: Waymo
De svarta detaljerna på sidan av bilen är så kallade periferi-lidars. Foto: Waymo
De svarta detaljerna på sidan av bilen är så kallade periferi-lidars. Foto: Waymo
En självkörande Jaguar I-Pace ute och rullar i San Francisco. Foto: Waymo
En självkörande Jaguar I-Pace ute och rullar i San Francisco. Foto: Waymo

Waymo har presenterat nya detaljer i senaste generationen av dess självkörande teknik – som man integrerat i Jaguar I-Pace.

Publicerad

För nära två år sedan meddelade Alphabet-ägda Waymo och biltillverkaren Jaguar ett nystartat samarbete. Och det har hänt grejer sedan dess. Nu visar Waymo upp den femte generationen av sin självkörande teknik som alltså är placerad i den eldrivna bilen Jaguar I-Pace.

Waymo hävdar att de med sina 32 miljoner självkörande kilometer på allmänna vägar bygger världens mest erfarna förare, och kallar därför också bilen för Driver.

Denna femte generations Waymo-förare testas redan för datainsamling och för att träna maskininlärningsmodeller. Bilen är utrustad med 29 lidarsensorer. Den mest framstående är den på bilens tak. Den består av två lidarenheter: lidar med lång respektive medellång räckvidd. De kan se 360 grader och upp emot 304 meter (1000 fot).

De svarta detaljerna på sidan av bilen är så kallade periferi-lidars. Foto: Waymo
De svarta detaljerna på sidan av bilen är så kallade periferi-lidars. Foto: Waymo

För att komplettera lidarsystemet på taket har fordonets varje hörn utrustats med varsin lidar. Dessa är mer till för avkänning av föremål nära bilen. De ska göra bilen bättre på att säkert ta sig fram i trånga stadsmiljöer och minska risken för blinda fläckar. I gifen nedan kan du se en kort sekvens som visar vad Waymos lidar ser i en korsning.

I blogginlägget visar Waymo också upp sin kamerasensorteknik. Kamerorna med överlappande synfält kan på långt avstånd upptäckta fotgängare eller uppfatta detaljer i vägskyltar. Precis som lidarsystemet kan kamerorna se i 360 grader. Även kamerorna får hjälp av mindre lidarenheter för att identifiera objekt på nära håll.

Vidare har Waymos ingenjörer finslipat radarsystemet. Här har man bland annat jobbat med signalbehandlingsfunktioner, arkitektur och utgångar. Resultatet? Högre upplösning, bättre räckvidd och ett bredare synfält. Waymo hävdar också att de har skapat världens första bildradarsystem. Systemet ska kunna upptäcka en motorcykel ”hundratals meter bort”, vilket är ett stort lyft jämfört med dagens radar.

Nästa steg är att testa den självkörande Jaguaren i autonomt läge, fast med en förare bakom ratten. Därefter följer ytterligare tester för att slutligen addera I-Pace-bilarna till tjänsten Waymo One. Wired skriver att Waymo hoppas ha en självkörande Jaguar-flotta om 20 000 bilar på plats inom två år.