Vr öppnar för massmarknad

2016-06-08 13:23  

Ögonstyrning i vr-glasögonen ska ta svenska utvecklingsbolaget Tobii till konsumentmarknaden.

Tobii satsar på att styrning med blicken kommer att bli standard i framtidens glasögon för virtuell verklighet.

– Vi tror att blickmätning kommer att vara väldigt avgörande i vr. Där har du ju till exempel inte tillgång till tangentbord eller mus, säger företagets forskningschef Mårten Skogö.

Nu lägger företaget en betydande andel av sina forsknings- och utvecklingsresurser på att anpassa sin teknik för ögonspårning så att den kan byggas in de vr-masker som utvecklas av flera elektronikföretag. Om produkten slår kan det bli företagets första som hittar hem till konsumenter i stor skala. Hittills arbetar företaget med Starbreeze som tar fram en vr-mask tillsammans med Asus.

För att företagets ögonspårning ska bli billig och enkel nog för att platsa i en konsumentprodukt så behöver den byggas om från grunden. En viktig del i den transformationen är Eyechip, Tobiis egen specialkrets för att göra beräkningarna som krävs för ögonspårningen.

Den ska förutom i vr-glasögon användas också i företagets produkter för konsumentdatorer. Mårten Skogö tror att de båda marknaderna kommer att hjälpa till att driva varandra.

– Om spelfigurerna i den virtuella världen möter din blick så kommer du att vilja att de på pc:n också gör det, säger Mårten Skogö.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook!

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt