Innovation

VR-glasögonen som minskar risken för åksjuka

I masken Oculus Rift kan man uppleva en virtuell verklighet. Foto: TT
I masken Oculus Rift kan man uppleva en virtuell verklighet. Foto: TT

VR-glasögonen Oculus Rift från Oculus VR utnämndes flerfaldigt till bästa produkt på prylmässan CES i Las Vegas. I den nya prototypen används ett trick för att minska risken för åksjuka.

Publicerad

Masken Oculus Rift har två bildskärmar placerade framför ögonen vilket gör att man kan uppleva en virtuell verklighet när man har masken på sig.

Än så länge finns den inte att köpa, men uppmärksamheten kring masken är stor, och den nya prototypen Crystal Cove som visades på prylmässan CES lovordades av många som provade den.

Två nyheter utmärker den nya prototypen.

Den ena är ett system för att hålla reda på var användarens huvud befinner sig. Hittills har gyrosensorer på masken kunnat detektera hur huvudet vrids runt tre axlar. Bilden i skärmarna flyttas utifrån vridningen så att den virtuella verkligheten tycks stå still för användaren, även om huvudet vrids.

I den nya prototypen registreras även hur huvudet förflyttas i tre riktningar. Det innebär att man exempelvis kan luta sig framåt och åt sidan, och därmed få en annan vy av den virtuella verkligheten, till exempel genom att sticka ut huvudet genom ett fönster.

Det nya systemet bygger på en infraröd kamera som detekterar ljuset från infraröda lysdioder på masken.

Den andra nyheten är en teknik för att minska risken för åksjuka när man använder masken.

Problemet med åksjuka beror bland annat på en liten fördröjning mellan att huvudet vrids och att bilden förflyttas i motsvarande grad. Men det beror också på en kombination av rörelsen och av videobildens blinkande.

Ett objekt som rör sig i bilden, till exempel en lampa på en åkande bil, förflyttas inte kontinuerligt utan syns på diskreta punkter som flyttar sig med samma frekvens som bildfrekvensen – vanligtvis mellan 30 och 100 bildrutor per sekund. När man försöker följa lampan med ögonen kommer man därför att uppleva att den rör sig ryckigt fram och tillbaka under rörelsen, vilket kan bidra till illamående.

Tricket som används i den nya prototypen kallas "low persistance" eller kort varaktighet. Det innebär att man låter pixlarna som representerar lampan vara tända bara under ett kort ögonblick i varje bildruta – just i det ögonblick då de befinner sig på rätt plats i bilden. Resten av tiden får hjärnan fylla i bilden som då upplevs som en kontinuerlig rörelse.

Tekniken uppges minska risken för åksjuka väsentligt, men borde samtidigt bidra till längre ljusintensitet i bilden.

Bildskärmarna är av OLED-typ och enligt Oculus VR kan knepet med kort varaktighet göras effektivare med OLED-teknik än i LCD-skärmar.

Här är en video från The Verge som visar masken Crystal Cove:

<iframe width="468" height="315" src="//www.youtube.com/embed/AMPFXYGoNHI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>