Velodynes nya ”super-lidar” ger tio gånger högre upplösning

2017-11-30 09:17  

Lidar utgör grundpelaren i de självkörande systemen. Velodyne utvecklade den snurrande bollen på bilarnas tak – som läser av omgivningen med 64 laserstrålar. Nu lanserar de sin nya ”super-lidar”. Med dubbelt så många strålar sägs VLS 128 ge tio gånger högre upplösning.

Dagens självkörande bilar har system som bygger på en rad olika sensorer, exempelvis kameror och radar. Men stora kliv inom utvecklingen av lidar innebär att framtidens autonoma fordon kanske kan klara sig med ett system.

En pionjär på området är Velodyne, som dominerar marknaden. Redan 2007 hade de utvecklat lidarsystemet där en snurrande boll skjuter ut 64 laserstrålar. Genom att mäta den tid som det tar för ljuset att reflekteras skapas en tredimensionell bild. Punktrastret kan identifiera olika föremåls form och storlek, även vägskyltar och buskage. Och med en räckvidd på cirka 120 meter är lidar effektivare än exempelvis kameror.

Velodynes system kunde analysera en miljon datapunkter per sekund, vilket ska jämföras med tidigare lösningar som klarade 5 000 datapunkter per sekund. Nu kommer nästa stora tekniksteg. Företaget sjösätter en ”super-lidar” med hela 128 laserstrålar, dubbelt upp mot den nuvarande modellen.

– VLS 128 är den bästa lidarsensorn på planeten, som levererar det mest avancerade 3d-systemet för säker körning, säger Mike Jellen, vd för Velodyne Lidar till IEEE Spectrum.

Företaget hävdar att upplösningen är tio gånger högre än hos föregångaren. Det innebär i så fall att autonoma bilar kan identifiera föremål utan något som helst stöd från andra system. Om så är fallet kommer exempelvis dagens radar endast fylla funktionen av en backupplösning.

Förra året gjorde Velodyne stora framsteg inom utvecklingen av en ”solid state-lidar”. Utan rörliga delar blir tekniken mer driftssäker – den kan dessutom göras mycket mindre, och produceras till ett lägre pris. Nu satsar företaget på en lidar som inte plockar in 360 grader av miljön, utan istället samlar information i ett fält på 120 grader. Den nya ”Vellarray-sensorn” är liten, och tanken är att bilarna ska utrustas med ett antal sensorer som tillsammans ger en komplett bild av omgivningen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt