Innovation

Velodynes nya ”super-lidar” ger tio gånger högre upplösning

Den nya enheten är supereffektiv, och liten. Foto: Velodyne
Dagens lidarsystem bredvid nya VLS 128. Foto: Velodyne

Lidar utgör grundpelaren i de självkörande systemen. Velodyne utvecklade den snurrande bollen på bilarnas tak – som läser av omgivningen med 64 laserstrålar. Nu lanserar de sin nya ”super-lidar”. Med dubbelt så många strålar sägs VLS 128 ge tio gånger högre upplösning.

Publicerad

Dagens självkörande bilar har system som bygger på en rad olika sensorer, exempelvis kameror och radar. Men stora kliv inom utvecklingen av lidar innebär att framtidens autonoma fordon kanske kan klara sig med ett system.

En pionjär på området är Velodyne, som dominerar marknaden. Redan 2007 hade de utvecklat lidarsystemet där en snurrande boll skjuter ut 64 laserstrålar. Genom att mäta den tid som det tar för ljuset att reflekteras skapas en tredimensionell bild. Punktrastret kan identifiera olika föremåls form och storlek, även vägskyltar och buskage. Och med en räckvidd på cirka 120 meter är lidar effektivare än exempelvis kameror.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här