Innovation
"Världens snabbaste" bussladdning igång
Med 600 kW i 20 sekunder får elbussarna i Geneve stötvis uppladdning vid hållplatserna medan passagerarna kliver av och på. Nu är ABB:s system i drift.
ABB har tagit snabbladdning till en spektakulär nivå på busslinje 23 i Geneve. Systemet, som kallas Tosa, är igångsatt sedan i tisdags, och två av totalt tolv bussar är satta i trafik. ABB menar att laddningssystemet är världens snabbaste.
Linje 23 är cirka 24 kilometer lång. Sträckan innehåller ett 50-tal hållplatser och på 13 av dessa finns snabbladdare som under de 15-20 sekunder det tar för passagerare att kliva på överför elenergi med effekten 600 kW till bussens batteri. Räknat på 20 sekunder blir det 3,3 kWh. Överföringen görs via en överhängande kontaktpunkt som det endast tar en sekund att ansluta till. Laddanordningen kompenserar också för bussens färd så att föraren kan koncentrera sig på omgivningen.
Förutom de 13 så kallade flash-laddarna finns på tre större terminaler längs rutten en annan typ av laddningsstationer som under 4–5 minuter laddar batteriet med 400 kW effekt. Räknat på 5 minuter blir det 33 kWh.
I projektet ingår också fyra stycken depåladdare avsedda att ladda bussen under längre tid och med lägre effekt, 45 kW. Depåladdarna möjliggör transport mellan depå och ändhållplats. Det krävs alltså tre olika typer av laddare för att få bussarna att rulla kontinuerligt.
Läs mer:
De tolv helt elektriska bussarna levereras av Hess och har batterier på 72 kWh. Batterierna är en modifierad version av vanliga litiumjon-batterier, så kallade litium titanat-batterier, en typ som bättre klarar av snabbladdning men med lägre nominell cellspänning.
Eftersom bussarnas rutt är känd blir räckvidd inte så avgörande och ett mindre batteri kan väljas. Tesla Model S har exempelvis ett batteripaket på mellan 75 och 100 kWh.
Den mindre batteristorleken på bussen frigör utrymme och vikt som i stället kan tas upp av passagerare.
För att klara av flash-laddarnas snabba energiöverföring omvandlas först växelströmmen från nätet till likström och lagras i ett batteri på omkring 80 kWh, också det av litiium titanat-typ.
Systemet medför så klart en del kostnader. Vad driftkostnaden blir per körd sträcka vet inte ABB:s globala säljansvarige för laddtekniken, Thierry Genelten, men ABB hävdar att energikostnaden blir 30 procent lägre jämfört med om en dieselbuss använts i stället.
Effekten vid snabbladdning är ett flitigt diskuterat ämne just nu. Teslas lastbil Semi lär kräva hela 1 600 kW.
Göteborg energi har nyligen beställt två snabbladdare på 450 kW av ABB:s typ Oppcharge som ska användas för laddning av Volvos elbussar inom projektet Electricity.