Innovation

Var tionde förare kör uselt

Karl Kottenhoff leder projektet som ska ta fram tekniska lösningar som hjälper buss- och tågförare att köra passagerarvänligt. Foto: KTH

Var tionde buss- och tågförare kör som en kratta. Det konstaterar KTH-forskare i en ny studie. Nya tekniska hjälpmedel kan vara lösningen.

Publicerad

Illamående, olustkänsla eller till och med fallskador. Att chaufförens sätt att köra bussen eller tåget påverkar passageraren vet de flesta. För att komma till rätta med problemet har Karl Kottenhoff och hans kolleger på KTH studerat olika körstilar hos förarna i Stockholms kollektivtrafik.

Forskarna studerade förarens sätt att köra när det gällde acceleration och inbromsning, ryck i längsled, kurvtagningskraft och så kallad pumpkörning. Mätdata jämfördes sedan med passagerarnas betyg på hur resan upplevdes.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här