USA hämtar grön teknik från Piteå

2007-08-28 23:00  

Svensk kemiteknik kan bli grunden för ett nytt biobränslecentrum i USA. Amerikanska pappersbruket Newpage vill göra motorbränsle av svartlut från massatillverkningen. Metoden har utvecklats av svenska Chemrec.

- Detta är ett av de viktigaste avtal som vi hittills har skrivit. Newpage vill bygga en förgasningsanläggning som är 25 gånger större än den demonstrationsanläggning som vi har i Piteå, säger Chemrecs marknadschef Patrik Löwnertz.

Newpage och Chemrec ska tillsammans göra en förstudie under hösten, och nästa år ska ett eventuellt beslut tas. Det handlar om en investering på motsvarande en miljard svenska kronor.

- Förutsättningarna är mycket goda. Det amerikanska energidepartementet satsar mycket pengar på projekt som syftar till att producera motorbränslen baserade på biomassa, säger Patrik Löwnertz.

Chemrec är ett av de företag som finns med på USA-ambassadören Michael Woods berömda lista över svenska företag som arbetar med alternativ energi, så kallad "clean tech".

I förra veckan, dagen efter att avtalet undertecknats, besökte ambassadören företagets anläggning i Piteå tillsammans med Dan Arvizu, chef för den amerikanska myndigheten National Renewable Energy Laboratory.

Chemrec har vidareutvecklat den "plasmateknik" som SKF Steel en gång utvecklade som ersättning för den traditionella masugnen. I företagets förgasare omvandlas svartlut från massatillverkningen till energirik syntesgas (kolmonoxid och vätgas) och till grönlut, som går tillbaka som kokkemikalieråvara i massaprocessen.

Principen med förgasning är densamma i dag som då, men teknik och material har utvecklats sedan dess.

- Just svartlut ger en mycket aggressiv saltsmälta och det ställs stora krav på det keramiska materialet i reaktorn, säger Patrik Löwnertz.

En ny massafabrik måste fylla på med några tusen ton natriumhydroxid och natriumsulfid som kokkemikalie för att skilja cellulosan från bindemedlet lignin i träflisen. Men sedan går kemikalierna i ett kretslopp - ut kommer svartlut, som förädlas till grönlut, som sedan blir vitlut, som går tillbaka in i massafabriken.

Det Chemrec gör är att ta ut högvärdig energi från svartluten i sin förgasare och ersätta den med energi från lågvärdigt skogsavfall som bark och annat.

Syntesgasen kan sedan förädlas till metanol eller dimetyleter, DME, som är ett attraktivt dieselbränsle, bland annat för att det inte är sotbildande och därmed inte kräver något partikelfilter på motorerna.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer