Innovation

Två svenska storföretag: Så vässar vi innovationerna

Platooning är ett av Volvo Lastvagnars stora utvecklingsprojekt. I våras körde en konvoj med lastbilar ner till kontinenten. Foto: Thomas Johansson / TT
Jan Ove Östensen
Jan Brockmann

Alla företag drömmer om att hitta den ideala innovationsprocessen. Vi har frågat två svenska storföretag – som visar sig ha en gemensam nämnare: kunderna har en central roll i innovationsarbetet.

Publicerad

Ensam är inte stark, så kan man sammanfatta Volvokoncernens vision om den perfekta innovationsprocessen.

– Att kunderna är involverade från dag ett och genom hela processen är det viktigaste av allt. Det är deras behov som styr vad vi utvecklar, säger Jan Ove Östensen, forskningschef, Volvokoncernen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här