Två svenska storföretag: Så vässar vi innovationerna

2016-11-11 06:00  

Alla företag drömmer om att hitta den ideala innovationsprocessen. Vi har frågat två svenska storföretag – som visar sig ha en gemensam nämnare: kunderna har en central roll i innovationsarbetet.

Ensam är inte stark, så kan man sammanfatta Volvokoncernens vision om den perfekta innovationsprocessen.

– Att kunderna är involverade från dag ett och genom hela processen är det viktigaste av allt. Det är deras behov som styr vad vi utvecklar, säger Jan Ove Östensen, forskningschef, Volvokoncernen.

I praktiken handlar det om att arbetet måste klara av att driva och stödja både inkrementella innovationer, där produkter och nya plattformar står i centrum, och disruptiva innovationer där det mer handlar om att skapa en ny marknad eller ny värdekedja.

– Lika viktigt är att sätta en tydlig tidsgräns för när ett projekt ska var klart. Förklaringen är enkel, inte ens den mest fulländade innovationen har något värde om den kommer för sent ut på marknaden.

Även för Electrolux är konsumentens behov centralt för innovationsprocessen. Och för att den ska bli framgångsrik är det avgörande att organisationen hela tiden ser till att ha en djup insikt om konsumenternas behov.

– Vår modell grundar sig på en strategisk analys av företagets fokusområden och stort engagemang i hela organisationen. Och det räcker inte att ta fram en produkt med förbättrad funktion, i dag måste vi ha konsumentens hela upplevelse i fokus. Det är särskilt viktigt med tanke på de möjligheter som digitaliseringen erbjuder, menar Jan Brockmann, operativ chef på Electrolux.

Utvecklingsarbetet sker därför genom ett strukturerat samarbete mellan avdelningar för FoU, design och marknadsföring. Processen ska även innehålla en väl definierad plan för kommersiell lansering. Och den måste vara både snabb och lätt att upprepa.

– Själva innovationsprocessen utgår i varje projekt ifrån analyser av konsumentbehovet, marknadsläget och produktens affärspotential. Det är också viktigt att man matchar innovationsprocessens marknadsinsikter med produktkategorins modul- och produktarkitektur samt teknologiska färdplaner.

Electrolux menar att deras innovationsprocess bygger på en modulbaserad produktarkitektur.

– Den ger oss möjlighet att erbjuda konsumenten innovationer med bibehållna eller sänkta kostnader.

För att veta att företaget är på rätt väg genomförs konsumentundersökningar löpande under hela utvecklingsprocessen. Kravet är att minst 70 procent av alla deltagare i en fokusgrupp tydligt ska föredra en ny produkt framför en tidigare. Om inte läggs projektet ner och arbetet startar om från ruta ett igen.

– För att förbättra vår tid till marknaden och få en mer stabil process globalt har vi kopplat isär utvecklingen av mjuk- och hårdvara på modulnivå från utvecklingen av produktapplikationer.

Svenska chefer är bra på att delegera

Sverige har i olika undersökningar rankats som ett av de mest innovationsbenägna länderna i världen. Teorierna om varför är många. En faktor som ofta lyfts fram är att svenska chefer är bättre än många av sina utländska kolleger på att delegera ansvar och befogenheter.

Hur långt det räcker i framtiden vet ingen, det enda som är säkert är att utmaningarna inte blir mindre. Att det kinesiska företaget Huawei nu på allvar utmanar Ericssons kärnverksamhet visar tydligt hur viktigt det är att ha en fungerande innovationsprocess.

Per Westergård

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt