Tryckt elektronik ger flammande budskap

2012-06-21 14:38  
Flammande reklam

Lysande budskap på förpackningar, reklamskyltar och dekaler. Svenska Lumisigns trycker billig elektronik med en ny metod.

Den nya trycktekniken har utvecklats av forskningsinstitutet Acreo i Norrköping och knoppas nu av i bolaget Lumisigns. Företaget använder traditionella tryckmetoder som screentryck och elektroluminiscenta färger för att trycka motiv som lyser när man slår på strömmen.

Enkla skärmar som lyser med hjälp av elektroluminiscenta färger finns sedan länge. Men enligt Lumisigns vd Kent Erhagen täcks då hela bakgrunden av den lysande färgen och ett grafiskt motiv trycks ovanpå. Lumisigns trycker enbart motivet i den lysande färgen. Det blir billigare och mer energisnålt.

Exakt hur metoden fungerar är hemligt. Men motivet trycks i flera lager varav ett avger elektroner. Dessa träffar ett färglager som exciterar fotoner med olika våglängder. På så vis lyser motivet i olika färger. Även ledningar och kontakter trycks i ledande material som ansluts till en strömkälla, exempelvis ett batteri.

Inget i produkten ska vara skadligt för miljön förutom batteriet, uppger företaget. Vad kostar det då? Det beror på volymen, men om man tillverkar runt 10 000 exemplar så blir det några kronor per kvadratcentimeter tryck.

Än har Lumisigns inga kunder men Kent Erhagen berättar att intresset är stort för tekniken.

-Vi för diskussioner med flera företag om att tillverka testprodukter, exempelvis en förpackning där loggan börjar lysa när man öppnar den. Vi har också förfrågningar om etiketter som skyddar produkter mot piratkopior, säger han.

Acreo har tidigare visat upp flera prototyper som utvecklats tillsammans med olika företag. Cloetta har testat en lysande hyllskylt som ökade försäljningen av chokladbiten Plopp med cirka 20 procent. Två Ica-butiker testar i sommar flammande reklam i en grillkampanj. Norrköpings symfoniorkester tryckte en bok till sitt 100-årsjubileum där instrumenten börjar lysa när man öppnar pärmarna.

På sikt tror Kent Erhagen att den största marknaden finns i Asien.

-Vi ska satsa på Asien så fort vi har fått ut produkter till några referenskunder, säger han.

Charlotta von Schultz

Mer om: Elektronik Acreo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer