Innovation
Testar induktionsladdning på Transrapidbana
Provbanan för magnetsvävtåget Transrapid kan komma att utnyttjas som testplats för induktionsladdning av elbilar.
Den tyska ingenjörstidningen VDI-Nachrichten rapporterar att den nedläggningshotade banan kan komma att användas för andra uppgifter än att testa magnetsvävtåget Transrapid.
Transrapid blev aldrig den succé som industrin hoppats på. Endast en kommersiell bana har byggts, i Shanghai. 2010 bestämde man sig för att inte längre göra några testfärder med Transrapidtågen på den banan som byggts för att utveckla tekniken i Emsland i nordvästra Tyskland.
Provbanan byggdes på 1980-talet ut till 31,8 km längd. På en 12 km lång raksträcka gick det att ta upp tågen i hastigheten 450 km/h.
Men nu skriver VDI-Nachrichten att företaget som svarat för driften, IABG, överväger att använda området för utprovning av trådlös laddning, induktionsladdning, av elbilar. Genom åren har man vid Transrapidanläggningen skaffat sig stor kunskap om magnetfält för fordonsdrift.
IABG vill inte uppge några detaljer som projektets omfattning.