Testar induktionsladdning på Transrapidbana

2011-12-22 08:56  
Foto: Transrapid

Provbanan för magnetsvävtåget Transrapid kan komma att utnyttjas som testplats för induktionsladdning av elbilar.

Den tyska ingenjörstidningen VDI-Nachrichten rapporterar att den nedläggningshotade banan kan komma att användas för andra uppgifter än att testa magnetsvävtåget Transrapid.

Transrapid blev aldrig den succé som industrin hoppats på. Endast en kommersiell bana har byggts, i Shanghai. 2010 bestämde man sig för att inte längre göra några testfärder med Transrapidtågen på den banan som byggts för att utveckla tekniken i Emsland i nordvästra Tyskland.

Provbanan byggdes på 1980-talet ut till 31,8 km längd. På en 12 km lång raksträcka gick det att ta upp tågen i hastigheten 450 km/h.

Men nu skriver VDI-Nachrichten att företaget som svarat för driften, IABG, överväger att använda området för utprovning av trådlös laddning, induktionsladdning, av elbilar. Genom åren har man vid Transrapidanläggningen skaffat sig stor kunskap om magnetfält för fordonsdrift.

IABG vill inte uppge några detaljer som projektets omfattning.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt