Teleskopet ser när ursoppan klarnar

2010-10-21 09:13
Galaxen UDFy-38135539 upptäcktes först av det rymdbaserade Hubble teleskopet.

Nu skingras de kosmiska dimmorna framför jättekikaren VLT i Chile. Långt bort i universums utkanter, och därmed också långt tillbaka i tiden, har teleskopet lyckats se ett ytterst ljussvagt objekt.

Galaxen, med det oromantiska namnet UDFy-38135539, ligger så långt bort att de ogenomskinliga dimmorna från Big Bang precis har skingrats.

När ljuset påbörjade sin färd från den fjärran galaxen var universum bara 600 miljoner år gammalt. Det innebär också att ljuset är kraftigt rödförskjutet. Det från början ultravioletta ljuset har blivit närmast infrarött till färgen, vilket gjort det svaga ljuset ännu svagare. Just ultraviolett absorberas kraftigt i den vätedimma som fyllde det unga universum.

UDFy-38135539 upptäcktes först av det rymdbaserade Hubble-teleskopet. Men de noggranna mätningarna av galaxen har fått vänta tills ESOs markbaserade jättekikare VLT kunde fånga det svaga ljuset i sin spektrometer. Efter 16 timmars mätningar kunde Instrumentet konstatera att våglängderna hos ljuset från galaxen hade blivit 8,6 gånger längre.

- Att mäta rödförskjutning från det hittills mest avlägsna objektet i universum är i sig upphetsande, säger astronomen Nicole Nesvadba.

- Men det astrofysiska konsekvenserna är ännu viktigare.

Längre än så är det knappt möjligt att se i universum. Det är vid den tidpunkt i världshistorien då ursoppan började klarna och galaxerna bildades.

Anders Wallerius