Bakom den nya processen står innovatören Erik Johansson som redan på 1990-talet utvecklade materialet Tisurf. Det handlar om en behandling med värme och gas som förvandlar metallens yta till keramen titannitrid.
Det nya företaget Sentina Bay har förfinat processen så att härdningen tränger djupare in i materialet. Ytan får en mycket låg friktion och blir upp till tre gånger hårdare än hårdkrom.
– Vi har nu en kvalitet som är väldigt intressant för rymd, flyg, olja och gas och nästa generations fordon som kräver lättare material med mindre friktion, säger Peter Östlund, vd på Sentina Bay.
Materialet har testats med goda resultat, bland annat inom racing. Det har också använts i hydraulkolvar i olje- och gasindustrin.
Av investeringen på 4,6 miljoner kommer 2,3 miljoner från Almi Invest. I investeringsrundan deltog även Sandvikeninvesterarna.
Pengarna ska användas för att ta det nya materialet till marknaden. Det relativt höga priset på titan gör att det gäller att hitta smarta och materialbesparande applikationer där materialet verkligen gör nytta.
Peter Östlund tror att 3d-tekniken kommer att öka användningen.
– När mer och mer tillverkas additivt så kommer man att tillverka mer i titan eftersom det är en så materialbesparande process.
Han ser många användningsområdet för det nya materialet.
– Tack vare behandlingen får titan också väldigt fina tribologiska egenskaper som gör att det kan användas till exempel i lager.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.