Innovation

Svensk innovation har dåligt rykte

Foto: Alamy

Flera svenska storbolag upplevs ha en stark innovationsförmåga på hemmaplan. Men internationellt sett är Sverige långt ifrån i världsklass, visar en ny studie från Reputation Institute (RI).

Via en egen analysmetod har RI undersökt hur välkända företag uppfattas när det gäller innovation på en skala från 0 till 100.

– Innovation definieras i detta hänseende som ett företags förmåga att snabbt anpassa sig till marknaden, förklarar Nicolas Georges Trad, partner på analysföretaget RI, som samlar in och jämför attityder till företag.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här