Sökte i 100 000 galaxer - hittade inget liv

2015-04-15 13:52
Färglagd bild av Andromedagalaxen tagen i våglängsområdet MIR med ir-teleskopet Wise. Foto: NASA/JPL-Caltech/WISE Team

Efter att ha sökt igenom 100000 galaxer efter intelligent liv med hjälp av Nasas ir-observatorium Wise konstaterar astronomerna - vi hittade inget.

Utgångspunkten var att civilisationer i andra galaxer borde använda så mycket energi för exempelvis rymdfärder att detta skulle vara möjligt att upptäcka med Nasas ir-observatorium, som arbetar i våglängdsområdet 5 - 40 mikrometer (mid infrared - mir).

Jason T Wright, astronom vid Center for Exoplanets and Habitalble Worlds vid Penn State University, som tog initiativ till undersökningen menar att främmande civilisationer som använder stora mängder energi också bör lämna spår i form av överskottsenergi som borde gå att observera med Wise.

Redan på 1960-talet så förutsåg den teoretiske fysikern Freeman Dyson att en intelligent främmande civilisation i rymden skulle kunna upptäckas tack vare stor förekomst av mir. Men det var inte förrän ir-observatoriet Wise togs i bruk som det blev partiskt möjligt.

Utifrån nära 100 miljoner observationer från Wise valdes 100000 lovande galaxer ut för närstudier.

Wright konstaterar visar att av de detaljobservationer vi kunna göra så finns inte någonstans en civilisation som använder tillräckligt med energi för att det sk vara möjligt för oss att upptäcka den.

Wright fortsätter: det är intressant för dessa galaxer är miljarder år gamla vilket är en tillräckligt lång tid för att ha utrymme för främmande civilisationer. Antingen finns de inte, eller så använder de inte tillräckligt med energi för att vi ska kunna upptäcka dem.

Följ Ny Teknik på Facebook!

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Håkan Abrahamson