Snart får du ta med flaskor på flyget

2009-09-15 23:00  

Är det sprit eller sprängmedel i flaskan? Nu startar Arlanda tester av en ny utrustning som avslöjar flaskans innehåll. Målet är att kunna lätta på de hårda reglerna för vätskor i handbagaget.

Nu i veckan tas ett nytt instrument i drift i säkerhetskontrollen på Arlandas Terminal 3 och 4. Det analyserar innehållet i flaskor utan att man behöver ta av korken.

Testerna pågår under några månader och ska ge viktig kunskap till EU-kommissionen, som förbereder nya regler för vätskor i handbagaget. Målet är att kunna mjuka upp dagens hårda regler.

-?Rent tekniskt vet vi att utrustningen fungerar. Testet ska visa hur våra rutiner ska se ut för att kontrollen ska gå så smidigt som möjligt, säger Anna Strömwall, som är chef för säkerhetskontrollen av personal och passagerare på Arlanda.

Det nya instrumentet har utvecklats av det italienska säkerhetsföretaget Ceia och ska även testas på Frankfurts flygplats i Tyskland. Enligt företaget mäter man hur ir-ljus och radiovågor på olika frekvensband förändras när det passerar flaskan.

För att utesluta falsklarm har personalen ytterligare en analysmetod att ta till: ett så kallat kolorimetriskt testpapper. Man doppar en tops i vätskan och trycker provet mot pappret. Skiftar pappret färg efter några minuter, så vet man att det verkligen var en farlig vätska.

-?Problemet är att man då måste öppna flaskan. Hur ofta man tvingas använda testpappret är en av frågorna vi vill ha svar på, säger Eva Axne på Transportstyrelsen.

Att säkerhetskontrollen går snabbt är viktigt, annars riskerar resenärerna att drabbas av långa köer. Därför omfattar testet enbart personer som kommer med direktflyg från ett land utanför EU och som ska resa vidare inrikes. Och flaskorna måste ligga i förslutna i taxfree-påsar.

Patrick Goede, expert på sprängämnen på Totalförsvarets forskninginstitut Foi, är inte bekant med den italienska utrustning som ska testas på Arlanda. Men rent generellt är han positiv till att använda två oberoende mätmetoder, som exempelvis ir-ljus och radiovågor.

-?Det minskar risken för falsklarm, säger han.

Efter att de hårda reglerna mot flytande ämnen i handbagaget infördes hösten 2006 har flera olika typer av instrument testats på flygplatser runt om i världen. Det rör sig om topsprov, sensorer som analyserar ångor från flaskor och olika tekniker för att bestråla vätskan och undersöka vad som reflekteras eller absorberas. Vanliga stötestenar har varit kostnaden, de många falsklarmen och att det tar för lång tid att undersöka alla passagerares vätskor, geler och sprejer.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer