Smart förpackning visar kunderna film

2009-03-03 23:00  

Rfid-försedda förpackningar, som triggar reklamsnuttar i butikshyllan när du rör dem, är första demosystemet från projektet Ipack vid KTH.

-?Sverige är starkt inom skogsprodukter, it och mobilteknik. Affärsmöjligheterna kommer att finnas där, säger Li-Rong Zheng, chef för forskningsprojektet.

Med totalt 210 miljoner kronor under tio år ska Ipack-gruppen visa näringslivet vad som är möjligt att göra på området smarta förpackningar, och hur. I sommar avslutas en tvåårig inledningsfas.

Ipack har en rad skogs- och elektronikföretag bakom sig, bland annat Stora Enso, och har fått 70 miljoner kronor från myndigheten Vinnova.

En viktig ingrediens är elektroniska kretsar som kan tryckas i vanliga tryckprocesser. De har varit föremål för framgångsrik forskning i tio år, men har ändå nätt och jämnt nått någon marknad.

-?Det är lång väg från labbet. Först behövs bläcket, sedan tryckerimaskiner, sedan produkter och företag. Det är först nu som tiden är mogen för oss som jobbar med elektroniska system att ge oss in, säger Li-Rong Zheng.

Fredrik Jonsson håller i utvecklingen av den kommunikationselektronik som sitter i askarna och deras avläsare. Papperet och prispressen utmanar kreativiteten. Max en femma per ask får det kosta.

-?Det krävs ett helt nytt sätt att tänka jämfört med ett mobilsystem, säger han. Vi menar en helt annan nivå när vi säger låg energi eller låg kostnad.

"Det där köper jag"

Från detaljhandeln hörs positiva tillrop till Ipacks försök.

-?Det där köper jag, säger Bo Svensson, ansvarig för logistikfrågor vid branschorganisationen Svensk Handel.

Han ser kundinformationen som en viktig bit för att rfid-teknikens stora löften ska kunna infrias.

Med rfid-etiketten i centrum skulle samma teknik kunna användas hela vägen från lastkaj till kassa och larmsystem, via butikshyllan. Med ett positioneringssystem skulle kunden också kunna fråga "var finns jeans i storlek 34/32?". Det skulle ha stort värde för handeln.

-?Antalet artiklar i handeln ökar kontinuerligt, så det är svårt för personalen att hänga med.

Alexander Kristofersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer