Silicon Valley-bolaget vill driva raketmotorer med kvicksilver

2018-11-23 09:03  
En jonmotor är ett alternativ för att omvandla energin från kärnreaktorn.  Foto: Apollo Fusion

Tanken övergavs av Nasa för decennier sedan. Men nu vill det amerikanska uppstartsföretaget Apollo Fusion använda kvicksilver för att driva sina raketmotorer.

Apollo Fusion är en Silicon Valley-uppstart med fokus inom rymdbranschen. Nu utvecklar företaget ett framdrivningssystem för raketmotorer, och planen är att använda det kontroversiella grundämnet kvicksilver som bränsle. Det rapporterar Bloomberg.

Det handlar om en jonmotor. Dessa drivs genom att kraftfulla magneter skjuter ut små laddade plasmajoner i höga hastigheter, vilket genererar drivkraft. Jonmotorer har en låg energiförbrukning, men saknar kraften för att exempelvis lyfte en raket från jorden, som en konventionell kemisk raketmotor. Å andra siden växer en jonmotors kraft under väldigt lång tid, och när farkosten väl är i rymden så kan tekniken ge en mycket hög fart.

Läs mer: Teslas sportbil får tio raketmotorer

Vanligtvis använder dagens jonmotorer krypton eller xenon som drivmedel. Anledningen till att forskare frestats att använda kvicksilver är att grundämnet är mycket tyngre än både xenon och krypton. På så vis generar det mer dragkraft och en högre prestanda. En misslyckad uppskjutning av en satellit med kvicksilversystemet skulle dock medföra en spridningsrisk av ett giftigt ämne i atmosfären.

Tanken på att använda kvicksilver som bränsle för rymdfarkoster är inte ny, Nasa experimenterade med kvicksilver redan under 60-talet. Två rymdfarkoster vid namn SERT-I och SERT-II (Space Electric Rocket Test) utformades för att testa jondrivning. Nasa slutade dock med användning av kvicksilver på grund av oro över stora miljöföroreningar. Sverige har sedan 1 juli 2009 ett generellt förbud mot kvicksilver.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer